photo eb1b08bb.png

8 apr. 2012

Le Sacre du printemps / Stravinski Articol scris de Costin Tuchila

O premieră cu scandal


 (699x421, 128Kb)
Roerich, Nicholas

 (328x550, 48Kb)

Roerich, Nicholas, "Ciobanul costume de balet de Igor Stravinsky  "Ritualul primăverii ."
(1912)

Cauzele celui mai mare scandal din istoria muzicii, aşa cum definesc toţi comentatorii premiera baletului Le Sacre du printemps (Ritualul primăverii, subintitulat Tablouri ale Rusiei păgâne) de Stravinski, rămân încă destul de confuze. Nimeni nu putuse bănui compromiterea spectacolului trupei lui Diaghilev din 29 mai 1913, la Théâtre des Champs-Élysées din Paris, în coregrafia lui Vaslav Nijinski, cu decoruri şi costume realizate de Nicolas Roerich. Repetiţiile se desfăşuraseră în linişte.


Nimic nu prevestea explozia, nici măcar „reacţiile muzicienilor care asistaseră la repetiţiile orchestrei”, cum mărturiseşte compozitorul în Expoziţii şi dezvoltări. Balerinii trupei lucraseră fără pic de reţinere, nici un conflict nu fusese semnalat. Aşa încât reacţia violentă a publicului este inexplicabilă. Suntem în plin mister? În bună parte, da, pentru că nu e vorba de o cabală, ca în cazul notoriu al premierei operei Bărbierul din Sevilla de Rossini (1816), când căderea fusese minuţios instrumentată (amănunte în pagina  Critică muzicală ).


Рерих Николай Константинович. Эскиз декорации к балету И.ф.Стравинского Весна священная

Dintre muzicienii curioşi să asculte noua creaţie a „apostolului modernismului”, doar Saint-Saëns, se spune, ar fi fost contrariat la o repetiţie la care n-a rezistat mai mult de un minut. Mai exact, când a auzit tema intonată, la începutul baletului, de fagot în registrul supraacut (do, re), acolo unde nimeni nici măcar nu s-ar fi gândit că instrumentul poate avea expresie, şi-ar fi întrebat vecinul de scaun: „Ce instrument e ăsta?” Auzind că e fagot, ar fi replicat nervos: „Nu se poate!”, după care ar fi părăsit precipitat sala. Faptul nu este însă atestat decât la nivel de legendă.

 (200x274, 20Kb)

Claude Debussy, care avea suficientă autoritate, şi Maurice Ravel se aflau printre susţinătorii rusului „rebel”, devenit revoluţionar fără voia lui. Şi totuşi reacţia publicului a fost dezarmantă. Nu a durat mult până la râsete şi fluierături transformate în huiduieli, pe fondul răcnetelor venite din toate părţile. Mai exact, liniştea a durat doar până ce fagotul şi-a încheiat introducerea. „Apoi, îşi aminteşte Stravinski, după ce cortina s-a deschis deasupra Lolitelor cu cosiţe care săreau în sus şi în jos (Dansul adolescenţilor), a izbucnit furtuna. Din spatele meu am auzit strigăte: «Tacă-ţi gura!» Acestea erau acoperite de vocea lui Florent Schmitt care răcnea: «Ţineţi-vă gura, târfe din al şaisprezecelea!»; evident, «târfele» din arondismentul şaisprezece erau cele mai elegante doamne din Paris. Urletele au continuat şi câteva minute mai târziu am părăsit sala furios. Stăteam în dreapta, lângă orchestră, şi-mi amintesc că am trântit uşa. Tremuram de indignare. Muzica îmi era foarte familiară; o iubeam şi nu înţelegeam de ce oamenii care nici n-o auziseră încă protestau atât de violent. Am ajuns în culisele din spate, unde l-am văzut pe Diaghilev care aprindea şi stingea luminile din sală, în efortul de a restabili liniştea. Pe parcursul minutelor, cât a mai durat spectacolul, am rămas în culisele laterale, în spatele lui Nijinski, ţinându-l de cozile fracului, în timp ce el se urcase pe un scaun şi răcnea numere către dansatori.”



Igor Stravinski - Pasărea de foc, Ritul de primăvară şi cântec de privighetoare

O doamnă din înalta societate, contesa de Pourtalès, s-ar fi ridicat în picioare în loja ei şi, aruncându-şi evantaiul, ar fi strigat din toate puterile: „Este pentru prima oară în şaizeci de ani când cineva îşi permite să-şi bată joc de mine!” În stal, în loji, vacarmul nu contenea, spectatorii aruncau invective parcă într-o întrecere „sportivă”. Cei câţiva adepţi ai lui Stravinski nu reuşeau să facă faţă reacţiei violente, stingerea şi aprinderea repetată a luminii nu avusese nici un efect. E greu de imaginat cum au mai cântat instrumentiştii şi au dansat balerinii în asemenea condiţii. Şi astăzi ne întrebăm care au fost resorturile acestei ostilităţi faţă de primul spectacol cu Sacre du printemps. Să fi fost atmosfera apăsătoare dinaintea declanşării primului război mondial, subconştientul colectiv confruntat cu această muzică barbară, de o forţă ce pare haotică, impresia de ritual sălbatic care deranjează sensibilitatea rafinată? Teribila revărsare de ritmuri asimetrice, de disonanţe, impresia de sacrificiu păgân, toate izbucnind dintr-o orchestră uriaşă, cu partide de suflători supradimensionate (3 flaute, 2 flaute piccolo, flaut alto, 4 oboaie, 2 corni englezi, clarinet în Mi bemol şi în Re, 3 clarinete în Si bemol, 2 clarinete bas, 4 fagoturi, 2 contrafagoturi, 8 corni în Fa, 2 tube wagneriene în Si bemol, trompetă în Re, 4 trompete în Do, trompetă bas în Si bemol, 3 tromboane, 2 tube)? Suntem tentaţi să răspundem afirmativ, numai că vom fi imediat contrazişi. După mai puţin de un an, în aprilie 1914, tot la Paris, sub bagheta aceluiaşi dirijor care o interpretase la premieră, Pierre Monteux, Le Sacre du printemps era cântat în concert cu un succes răsunător. Ce se schimbase într-un singur an? Publicul, percepţia? Evident, nu. Este posibil ca de vină să fi fost calitatea îndoielnică a montării coregrafice a lui Nijinski. Faptul că, după cât se pare, relaţia dintre mişcarea coregrafică şi muzică era suficient de arbitrară pentru a trezi nedumerirea. Dar de aici până la un asemenea scandal e cale lungă. Rămâne să ne consolăm cu ideea că nu întotdeauna putem explica totul…


 (269x420, 29KB)
Roerich, Nicolae, Preotul costume de balet "Ritul de primăvară"
(1912)




From The Joffrey Ballet, a clip about the Milicent Hodson and Ken Archer's reconstruction of Vaslav Nijinsky's lost choreographic masterpiece to Stravinsky's "Le Sacre du Printemps". The ballet was performed only 7 times in 1913 and, because it was far too advanced for its time (among some other sordid and atrocious reasons) never performed again. Hodson and Archer began the long process of piecing it together, backed by Robert Joffrey beginning in, I think, 1979 and staged the first performance in 1987. The choreography was never fully written down so sketches, scraps of paper from the dancers, notes from Stravinsky's score, the memories of Nijinsky's assistant Marie Rambert, who performed on opening night, interviews with a musician or two, etc, would all play a role in the reconstruction. Were it not for the years of hard work on the parts of Joffrey, Hodson and Archer, we would never know the genius of Nijinsky the choreographer. Fatova Mingus.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Clic pe avatar!

Album: Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 17 items (1969 items total)
Views: 2211

Album: Northern Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (1316 items total)
Views: 1851

Album: Mannerism

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (951 items total)
Views: 1364

Album: Baroque

Date: 09.10.2009
Size: 46 items (3251 items total)
Views: 2418

Album: Rococo

Date: 11.10.2009
Size: 12 items (1401 items total)
Views: 1354

Album: Neoclassicism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (1173 items total)
Views: 2189

Album: Romanticism

Date: 11.10.2009
Size: 42 items (2788 items total)
Views: 1991

Album: Hudson River School

Date: 11.10.2009
Size: 21 items (2137 items total)
Views: 1563

Album: Academic Art

Date: 11.10.2009
Size: 72 items (2409 items total)
Views: 2914

Album: Pre-Raphaelite Brotherhood

Date: 09.10.2009
Size: 17 items (949 items total)
Views: 1752

Album: Victorian Classicism

Date: 09.10.2009
Size: 18 items (1135 items total)
Views: 1637

Album: Orientalism

Date: 09.10.2009
Size: 21 items (622 items total)
Views: 1749

Album: Realism

Date: 11.10.2009
Size: 84 items (5353 items total)
Views: 2107

Album: Barbizon School

Date: 09.10.2009
Size: 11 items (868 items total)
Views: 1370

Album: Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 80 items (9945 items total)
Views: 3024

Album: Post-Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (3320 items total)
Views: 2250

Album: Symbolism

Date: 11.10.2009
Size: 10 items (1002 items total)
Views: 1799

Album: Aestheticism

Date: 09.10.2009
Size: 3 items (320 items total)
Views: 1411

Album: Tonalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (454 items total)
Views: 2031

Album: Western Art

Date: 09.10.2009
Size: 10 items (728 items total)
Views: 1203

Album: Naturalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (876 items total)
Views: 1456

Album: Ashcan School

Date: 09.10.2009
Size: 5 items (611 items total)
Views: 750

Album: Expressionism

Date: 11.10.2009
Size: 13 items (2689 items total)
Views: 1080

Album: Art Nouveau

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (2365 items total)
Views: 1211

Album: Fauvism

Date: 06.12.2009
Size: 3 items (218 items total)
Views: 505

Album: Cubism

Date: 17.12.2009
Size: 6 items (1018 items total)
Views: 458

Album: Futurism

Date: 28.01.2010
Size: 1 item (164 items total)
Views: 248

Album: Abstract Art

Date: 29.01.2010
Size: 1 item (159 items total)
Views: 260

Album: Surrealism

Date: 02.02.2010
Size: 1 item (228 items total)
Views: 119

Album: Abstract Expressionism

Date: 04.01.2010
Size: 2 items (138 items total)
Views: 471

Va multumesc pentru vizita!