Actuala clădire a Operei Române, cu o capacitate de 2200 locuri, a fost ridicată în 1953, după planurile arhitectului Octav Doicescu, sub denumirea de Teatrul de Operă şi Balet în vederea a două două ample manifestări internaţionale: al treilea Congres Mondial al Tineretului (25-30 iulie) şi al patrulea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor (2-14 august), dar a fost inaugurată abia la 9 ianuarie 1954, cu spectacolul Dama de pică, operă de Piotr Ilici Ceaikovski. Faţada clădirii are un portic cu 3 arcade monumentale, împodobite cu statuile a patru muze, şi trei uşi de acces, care permit intrarea în holul fastuos înălţat pe două nivele. Sala de spectacole are forma de potcoavă. Scena are 24 m lăţime, 20 m adâncime şi 30 m înălţime. La ultimul etaj există Muzeul Operei. În parcul din faţa clădirii se află statuia marelui muzician George Enescu, o sculptură în bronz de Ion Jalea. Tot în faţa clădirii, dar privind spre intrare, se află bustul compozitorului Gheorghe Stephănescu (1843 – 1925), fondatorul Operei Române.
Pe faţada clădirii, în locul a două arcade mai mici, care le încadrau iniţial pe cele trei mari, au fost montate două basoreliefuri, unul care înfăţişeaza o scenă de operă (sculptoriZoe Băicoianu şi Boris Caragea), iar celălalt, zborul unor balerini (sculptor Ion Vlad). În sala de spectacole se găseşte un candelabru cu 100 de braţe de cristal aurit.
Macheta proiectului din 1953
Aspectul edificat al Teatrului probabil imediat după inaugurare (1953). Iniţial clădirea nu avea cele două aripi destinate repetiţiilor. De asemenea, lipseşte frontonul clădirii din proiectul iniţial, precum şi statuile celor patru muze, din faţa frontonului.
Aspectul Teatrului deja modificat în care apar profilaturi şi arce suplimentare, dar şi volumele de piatră din care vor fi sculptate statuile celor patru muze.
Aspectul edificat al Teatrului în prezent. Cele două arcade laterale ale porticului au fost acoperite de panouri cu basoreliefuri. Panourile laterale superioare cu basoreliefuri au dispărut. Statuile celor patru muze au fost amplasate pe cei patru pilaştri, modificând structura decorativă a porticului cu cele trei arcade.Sursa
Basorelief pe faţada Operei Române din Bucureşti, în stânga intrării. Sculptori: Zoe Băicoianu şi Boris Caragea
Statuia lui George Enescu, sculptată de Ion Jalea, instalată pe peluza din faţa Operei Naţionale Bucureşti
Basorelief pe faţada Operei Române din Bucureşti, în dreapta intrării. Sculptor: Ion Vlad
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu