Ritual de primavara (1911-1913) este unul dintre evenimentele cele mai notorii din istoria muzicii.
Ritul de primăvară, titlul original francez, "Le Sacre du Printemps", 1913, este un balet pe muzica compozitorul Igor Stravinsky , coregrafia originala de Vaslav Nijinsky , şi design set original şi costume de arheologul şi pictor Nicholas Roerich , toate sub impresar Serge Diaghilev . Muzica inovatoare, ritmica si structurile complexe au făcut din ea o compoziţie de secolul XX.
"Aş dori - subliniază Stravinsky - ca toată munca mea să permită oamenilor să simtă apropierea de pământ."
În 1973, compozitor si dirijor Leonard Bernstein a spus de un pasaj, "Aceasta pagina este de şaizeci de ani, dar niciodată nu a fost depasita.
După cum bine se ştie, „Ritualul primăverii” (1913, revizuit în 1947) de Igor Stravinsky (1882 – 1971), ilustrează „tablouri din Rusia păgână” (conform subtitlului partiturii), mai precis riturile de fertilitate ale populaţiilor pre-creştine de pe teritoriul Rusiei, rituri încheiate cu autosacrificarea prin dans până la epuizare a unei fete special alese.Libretul a fost imaginat de Stravinsky împreună cu Nicolas Roerich (1874-1947), personaj enciclopedic şi excepţional, foarte puţin cunoscut azi. Arheolog, antropolog, explorator, diplomat, mistic, scriitor, pictor, scenograf şi creator de costume de operă, apărător al culturii mondiale, se spune despre el chiar că ar fi intrat în legătură cu legendara Shambala, acea fabuloasă lume paralelă a înţelepţilor ce veghează evoluţia planetei, intervenind discret în momente cheie. Dar, dincolo de asta şi de impresionanta atmosferă mistică a tablourilor sale, climatul “Ritualului primăverii” se situează la antipodul teluric complementar al acestei atitudini spiritualizate, prin frenezia şi diversitatea ritmurilor şi a limbajului său armonic, proprie vitalismului frust al vremurilor şi al practicilor barbare pe care le evocă, dar şi mecanicismului şi brutalităţii vremurilor moderne ce tocmai se năşteau.
Roerich
Era în “Ritualul primăverii” un suflu nou şi aproape sălbatic, o dinamitare a canoanelor estetice şi ale gramaticii muzicale, aparent fără raportare directă la stiluri anterioare muribunde şi care părea să spulbere iconoclastic delicateţurile de tip impresionist.
Stravinsky "Ritul de primăvară" este una dintre cele mai puternice piese clasice, disponibile în prezent. Este cunoscuta în întreaga lume pentru liniile sale puternice, orchestraţie şi melodie. Deoarece tema sa a fost atât de haotica, muzica ei este sălbatica şi imprevizibila, şi uneori, pare să vină dintr-o planetă extraterestră. În timp ce indicii de melodii populare ruseşti există în piesa, ele sunt prezente doar în idee. Piesa a fost împărţita în două părţi, adoraţia Pământului şi jertfa.Lucrarea a fost pur şi simplu prea futurist, prea înaintea timpului său, din mintea unui compozitor care nu a putut fi reţinut in perioada lui.
Roerich, Nicholas, "Ciobanul Costume Design pentru baletul lui Stravinsky Ritul de primăvară."
(1912)
Roerich, Nicholas, "Design costum"
(1912)
Roerich, Nicholas "Priest design costum. Balet pentru Ritul de primăvară"
(1912)
Costume design for Le Sacre du Printemps by Igor Stravinsky, 1910-1913
Pictorul Nicholas Roerich a împărtăşit ideea lui Stravinsky în 1910, viziunea sa trecătoare despre un ritual păgân în care o tânără fată dansează pana la moarte. Mai devreme, concepţia lui Stravinsky de Rit de primăvară a fost în primăvara anului 1910. Stravinsky scrie, "... a aparut o fotografie a unui ritual păgân sacru: bătrânii înţelepţi sunt aşezaţi într-un cerc şi in fata lor este fata care danseaza si se oferă ca jertfă zeului de primăvară, în scopul de a castiga bunavointa lui.. Aceasta a devenit subiectul de Ritul de primăvară "
Ritul de primăvară a fost compus între 1912 şi 1913 pentru Serge Diaghilev 's Ballets Russes . Roerich a facut desenele de la scene inspirandu-se din rituri istorice.
Teme
Ritul este împărţit în două părţi
Prima parte: Adorarea a Pământului (Première Partie: L'adorare de la Terre)
A doua parte: Jertfa Slavita
Melodii se bazeaza pe teme folclorice concepute pentru a evoca sentimentul de melodii transmise din timpuri străvechi.
Premiera "Ritului de primăvară", a fost însoţită de un scandal public extraordinar.Elementul de ritmuri primordiale, a provocat un val de emoţii contradictorii, dominate de sentimente de respingere şi indignare feroce. Prezenta lui Nijinsky a intensificat indignarea publică. Cu toate acestea, "Ritul de primăvară" a rămas unul din baletele preferate de Diaghilev. . La orizont muzicalul de stea în ascensiune a secolului XX a erupt, subliniind perspectiva unei vieţi noi de artă.
Balet Joffrey în 1987 Ritul de primăvară
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu