Tanar cu medalie (1474) este unul din cele mai cunoscute portrete ale lui Botticelli. Nu ştim cine este acest bărbat, disputa istoricilor de artă nu a fost tranşată până în zilele noastre, părerea cea mai acceptată este că ar fi vorba de gravorul de medalioane Antonio Filipepi, fratele pictorului. În acelaşi an termină la Pisa frescele începute la Campo Santo de către Benozzo Gozzoli. Ca probă, a pictat în Capella dell'Incoronata a catedralei din Pisa fresca Înălţarea la cer, care s-a distrus în 1586.
Frescele Capelei Sixtine
Un an mai târziu decorează capela bisericii Santa Maria Novella din Florenţa. Aici execută prima versiune a Adoraţiei Magilor, temă ce revine de mai multe ori în creaţia sa. Figurile din această compoziţie reprezintă cunoscute personalităţi ale epocii, în special membri ai familiei Medici. După 1478, legăturile artistului cu această familie devin tot mai strânse. Graţie Medicilor, Botticelli pătrunde în cercurile intelectuale ale epocii, el este un om cult, citeşte lucrarea lui Leone Battista Alberti "Della Pittura" ("Despre pictură"), în care sunt redate preocupările pentru surprinderea mişcării răspândite în Italia de Nord la începutul secolului al XV-lea. Pasionat cititor al lui Dante Alighieri, execută ilustraţii la multe cânturi din Divina Comedie.
În 1481, Papa Sixtus al IV-lea îl însărcinează cu realizarea a trei fresce pentru Capela Sixtină, unde Sandro Botticelli lucrează împreună cu artişti excepţionali ca Domenico Ghirlandaio, Piero del Pollaiuolo şi Pietro Perugino.
În 1501, pictează "Naşterea lui Christos", singura lui lucrare datată şi semnată, "pe timpul tulburărilor din Italia", referindu-se la evenimentele ce au avut loc după moartea lui Savonarola. A murit în singurătate, la Florenţa, pe 17 mai 1510, Sicriul cu corpul său a fost depus în cavoul familiei din biserica Ognissanti
Operă de tinereţe a lui Botticelli, Madona cu pruncul şi doi îngeri poartă semnele influenţei multor maeştri, de la Filippo Lippi, la Verrocchio şiAntonio Pollaiuolo, marchează însă multe elemente noi în pictura religioasă. Portretul Mariei şi al pruncului Iisus, de atâtea ori repetat de diverşi pictori, îşi pierde în opera lui Botticelli seriozitatea solemnă, câştigând sinceritate şi realism.
Botticelli a pictat cinci tablouri în care prezintă Adoraţia Magilor, cel mai cunoscut se află la Galeria Uffizi din Florenţa. Pictorul îi reprezintă pe toţi membrii familiei Medici, precum şi alte câteva personalităţi importante. Astfel, persoana a doua din stânga, cu pălărie roşie, este filosofulumanist Pico della Mirandola, ultimul di dreapta, în mantie portocalie, este însuşi Botticelli.
Asemenea tuturor marilor maeştri ai Renaşterii italiene, şi Botticelli a prelucrat tema Bunei Vestiri. Comparat însă cu alte tablouri, de exemplu al lui Fra Angelico, dispare atmosfera idilică şi acceptarea cu smerenie a voinţei Domnului şi reflectă o tensiune aparte ce ilustrează încărcătura emoţională a scenei transmiterii mesajului divin prin intermediul Arhanghelului Gavril.
Mesajul dramatic al tabloului Punerea în mormânt oglindeşte ascetismul şi rigoarea morală predicate de Savonarola.
Portrete
Portret de bărbat tânăr, în jur de 1469, Galeria Palatina (Palatul Pitti), Florenţa, Italia
Portret de bărbat, Muzeul Louvre, Paris
Portretul unei doamne, 1470-1475g, Victoria and Albert Museum, Londra, Anglia
Portretul lui Giuliano de Medici ", despre 1478, National Gallery of Art, Washington,
Portret de femeie tânără, după 1480, Muzeul Naţional de Artă, Berlin, Germania
Portret de femeie tânără, doamna 1475-1480, Muzeul National de Arta, Frankfurt am Main, Germania
Venus
Minerva şi Centaur (Pallas Athena)
Bunavestire
Calomnie
Naşterea lui Venus
Adorarea Magilor
Lamentare
Venus şi Marte
Primăvară
Crăciun
Madonna şi Copilului cu Ingerii
Întoarcerea lui Judith
Madonna carte
Sandro Botticelli. "" Calomnie "de Apelles". Aproximativ 1494.
tempera pe lemn, 62 x 91. Florenţa. Galeria Uffizi.62 x 91. Florenţa. Galeria Uffizi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu