Dorin Liviu Zaharia (n. 25 septembrie 1944 - d. 3 decembrie 1987) a fost un cântăreţ, compozitor şi textier român. Pornind de la numele de scenă al cântăreţului american de rock and roll Chubby Checker, Zaharia era poreclit de către colegi şi cunoscuţi Chubby Zaharia (scris câteodată şi Ciabi).
Iniţial autodidact în materie de muzică, Zaharia a fost student al Conservatorului din Bucureşti fără a-l absolvi, însă. De asemenea, interesul pentru diverse domenii de cunoaştere l-a îndemnat să înceapă studii universitare la mai multe specializări, însă fără a promova vreuna dintre ele.
Membru fondator al fomaţiei Olympic '64, cu care debutează în 1964 la Student Club din Bucureşti şi cu care participă la primele două ediţii ale Festivalului Club A (1969, 1971), cu lucrările de operă rock Decameronul focului alb (care, în diverse reprezentaţii de-a lungul timpului, şi-a schimbat formula din decameron – grc. „zece zile” în endecameron, dodecameron – „unsprezece, douăsprezece zile”) şi respectiv Karma-Kalyoga, ambele premiate de către juriul festivalului.
În 1970, se editează pe disc single unica apariţie a formaţiei în studioul de înregistrare: Cîntic de haiduc/Ziua bradului de noapte.Discul, în ciuda formatului scurt, este considerat unul dintre cele mai bune momente ale muzicii rock româneşti.
În continuare, compune muzică de film la filmele Nunta de piatră (în colaborare cu Dan Andrei Aldea), Filip cel Bun, Tănase Scatiu, Duhul aurului regizate de Dan Piţa (primul, împreună cu Mircea Veroiu, în care Zaharia participă şi în calitate de actor). Scrie muzică şi pentru piese de teatru pentru televiziune şi filme de scurt-metraj. În anii optzeci a compus muzica pentru filmele Ţapinarii şi Lisca regizate de Ioan Cărmăzan.
Zaharia a fost unul dintre primii compozitori de muzică folk ai generaţiei sale, numind-o „nostalgia ţăranului orăşenizat”.
În probleme de studii mitologice şi religioase indiene, Zaharia a fost prieten apropiat cu Ioan Petru Culianu. Florian Pittiş comenta personajul lui Zaharia ca fiind o trimitere la chitaristul Syd Barrett, membru al formaţiei Pink Floyd.Tot el observa că Zaharia a anticipat cu câţiva ani interesul generaţiei flower power pentru cultura indiană şi alte modele de gândire ale Orientului; tocmai de aceea, studiile proprii şi ajutorul lui Culianu i-au permis introducerea unor astfel de elemente în muzică pe căi mai coerente şi ferite de kitsch decât au făcut-o formaţii importante ale curentului psihedelic.
Florian Pittis , Motul Pasarii Colibri cantand Vinovatii fara vina ( versuri Dorin Liviu Zaharia )
Piese compuse de el (de exemplu, „Vinovaţii fără vină”, „Bradu-i brad fără topoare”), alături de versiunea în limba română a piesei italiene «E' la pioggia che va» (compusă de Bob Lind cu titlul "Remember The Rain" şi făcută cunoscută în Italia de formaţia The Rokes, tradusă de Zaharia drept „Ploaia care va veni”) au fost preluate de cunoscuţi interpreţi sau grupuri, precum Adrian Ivaniţchi, Mircea Vintilă şi Pasărea Colibri.
Dorin Liviu Zaharia a scris şi unele texte fonetice pe melodii cunoscute, precum „Vezi bine, gard des n-ai” (It's Been a Hard Day's Night, The Beatles), „Ogarul” (Oh, Carol, The Rolling Stones), „Elin oribil” (Eleanor Rigby, The Beatles), „Nenea Virgil” (Bungalow Bill, The Beatles) sau „Popa Nan” (Penny Lane, The Beatles).
Acesta este singurul vinil pe care apare Olympic '64. Cele doua piese ale single-ului au fost insa de ajuns pentru a trimite formatia in constiinta publicului din Romania. Interesant este ca o mare parte a celor interesati de folk si rock au facut cunostinta cu Olympicii dupa incetarea activitatii lor ca trupa, prin intermediul inregistrarilor aflate in discutie. Difuzarea acestora a depasit cu mult limitele formatului in care au fost editate.
Asadar componenta este urmatoarea: Dimitrie Inglessis – chitara electrica, chitara acustica, flaut de lemn; Mircea Marian – orga, pian; Dan Dimitriu – bas; Alexandru Preda – chitara; Costin Petrescu – baterie; Dorin Liviu Zaharia – voce. Formula instrumentala enuntata se pliaza pe ideea de folk – rock, am spune noi, una de maxima originalitate. Din acest punct de vedere semnalam similitudini (nu asemanari) doar cu creatia timpurie a lui Mircea Florian.
“Cantic De Haiduc” este o prelucrare din folclor, realizata de Inglessis si Zaharia. Tema (haiduceasca) avea sa se dovedeasca o constanta atat in preferintele publicului cat si ale muzicienilor de la noi din tara. Releu al spiritului nonconformist, in conditiile lipsei unui camp prea larg de manifestare, Olympic '64 a propus (daca nu prima) una dintre primele mostre de balada haiduceasca in formula folk – rock. Valoarea “Cantic”-ului consta in minima interventie asupra piesei populare si in acelasi timp a licentelor armonice si ritmice care o re-contextualizeaza.
“Ziua Bradului De Noapte” ramane una dintre marile reusite ale muzicii rock romanesti. La cateva decenii de cand a fost compusa, muzica si text, de catre Dorin Liviu Zaharia, ascultand-o sau vorbind despre ea, ai sentimentul ca o carte “… s-a deschis la primul rand …”. O astfel de piesa elimina mimetismul de pe lista singurelor posibilitati de exprimare, demonstrand ca nu este o conditie sine qua non a muzicii de gen, chiar daca pop-culture-ul a intrat in tara prin import (uneori indirect).
Coloanele sonore ale filmelor Nunta de piatra, Duhul aurului si Filip cel Bun contin o suma de piese needitate (inca), realizate de Dorin Liviu Zaharia si Dan Andrei Aldea. Acestea, impreuna cu single-ul de fata, reprezinta singurele marturii audio cunoscute, ale unui artist (D L Zaharia) despre care Ioan Petru Culianu spunea ca “este un sacerdot al rock’n roll-ului.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu