Unul dintre cei mai străluciți contemporani, a cărui existență a fost și ea estompată mult timp la noi de regimul politic este Mircea Eliade. La modul cel mai sec cu putință geniul său este reținut în enciclopedii ca istoric al religiilor, filosof, profesor la Universitatea din Chicago și scriitor român.
În perioada 1925-1928 făcut studii de filosofie la Universitatea București, unde a legat prietenii cu Emil Cioran și Eugen Ionescu, alți doi mari români prigoniți la noi de sistemul comunist.
Între anii 1928 și 1932 a studiat sanscrita, yoga și cultura indiană pentru ca apoi, revenit la București, să-și dea doctoratul în filosofie cu o dizertație despre yoga.
![](https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcR4P4HwFznmXZZ0CwH4KhguZ1L8-1wh1sSS4eabfl_Y8Qn5guwQ)
I-a fost asistent profesorului Nae Ionescu, perioadă în care a ținut cursuri de filosofie și istorie a religiilor la Universitatea din București. Ca mulți alți tineri intelectuali ai timpului, s-a apropiat de ideologia mișcării legionare în favoarea căreia a scris articole în Vremea și Curentul, contribuind la conturarea unui cadru filosofic acestei orientări politice. Instaurarea dictaturii lui Carol al II-lea (1938) a dus la demiterea și apoi la arestarea sa. Biografia sa reține o distanțare ulterioară de ideile legionare și o rezervă controlată în a discuta despre această perioadă.
În anii 1940-1941 îl găsim atașat cultural al Ambasadei României la Londra, iar în perioada 1941-1945 membru al legației române din Lisabona. După instaurarea regimului comunist la noi, se stabilește la Paris unde predă istoria religiilor la Ecole des Hautes Etudes (1945-1948) și la Sorbona (1945-1956). Din 1956 acceptă postul de profesor coordonator al Catedrei de istoria religiilor de la Universitatea din Chicago, unde devine prieten al scriitorului Saul Below.
În tot acest timp a dezvoltat o carieră științifică internațională, materializându-și concepția originală privitoare la funcția miturilor de recuperare a sacrului în lumea de azi. Au rămas de referință studiile și sintezele sale în domenii precum istoria religiilor, mitologia, practicile yoga, șamanismul, simbolistica, alchimia metalelor, sacrul și profanul. Ele se regăsesc în „Cosmologie și alchimie babiloniană”,1937, Comentarii la legenda meșterului Manole, 1943, „Tratat de istorie a religiilor” Traité d'histoire des religions, 1949), „Mitul eternei reîntoarceri” (Le mythe de l'éternel retour, 1969), „Sacrul și profanul” (Le Sacré et le Profane, 1956), „Istoria credințelor și ideilor religioase” (Histoire des croyances et des idées religeuses, 3 vol., 1976-1983), „De la Zamolxis la Gengis-Han (De Zamolxis a Gengis-Han, 1970), „Șamanism și tehnicile arhaice ale extazului” (Le Chamanisme et les Techniques archaïques de l'extase 1974).
Proza sa literară este reprezentată în de romane cu substrat memorialistic, nuvele și povestiri în care realul fuzionează cu fantasticul (realism magic). Personajele sale, mai toate în căutarea sensului existenței, conștient sau inconștient, trăiesc revelația sacrului. este vorba despre „Isabel și apele diavolului” - 1930, „Maitreyi” - 1933, „Domnișoara Cristina” - 1936, „Nuntă în cer” - 1938, „Pe strada Mântuleasa” - publicat la Paris în 1968, „La țigănci” - 1969. Dintre toate scrierile sale literare, Mircea Eliade a avut un atașament aparte pentru romanul „Noaptea cu Sânziene”, publicat mai întâi în franceză (Foret interdite - 1955) și în 1971 în română.În 1961 a fondat revista History of Religions. Post-mortem, în 1990, a devenit membru al Academiei Române. Catedra de istorie a religiilor a Universității din Chicago îi poartă astăzi numele. Asistentul său Ioan Petru Culianu i-a succedat ca titular al catedrei.
Un tres grand homme Mircea Eliade. Merci pour votre hommage a lui.Je suis desole que je ne parle pas votre langue.C'est pour ca que j'ecris en francais,une langue que j'aime.
RăspundețiȘtergereMakis