Aceasta zi marcheaza sfarsitul sarbatorilor dedicate Craciunului si Anului Nou, fiind urmata, de ziua Sfantului Ioan Botezatorul. In ziua de Boboteaza se sfinteste apa care nu se strica niciodata.
Sarbatoarea este menita sa reaminteasca faptele petrecute la apa Iordanului, inainte ca Iisus sa paseasca in viata publica, la implinirea varstei de aproximativ 30 de ani.
Sarbatoarea Botezului Domnului, numita si Epifania sau Teofania, este una dintre cele mai mari sarbatori ale crestinatatii. Ea are o semnificatie deosebita pentru viata crestina, deoarece nimeni nu poate deveni crestin fara Botez.
Taina Sfantului Botez este poarta de intrare in Biserica si in Imparatia cerurilor.
In Dumnezeu Fiul devenit Om, Dumnezeu Tatal iubeste intreaga umanitate. Prin urmare, cand se boteaza un om, glasul Parintelui ceresc spune tainic: acesta este fiul Meu cel iubit, pentru ca Dumnezeu Tatal cuprinde in iubirea Sa vesnica pentru Fiul Sau pe fiecare om botezat, devenit crestin, care poarta numele lui Hristos.
Sfintirea cea Mare a apei sau Aghiasma Mare, care se savarseste numai cu prilejul sarbatorii Botezului Domnului, este una dintre cele mai frumoase slujbe ale Ortodoxiei. Ea se savarseste in afara bisericii pentru ca Mantuitorul Iisus Hristos S-a botezat nu intr-un spatiu inchis, ci in raul Iordan. De obicei, aceasta slujba se savarseste langa un rau curat sau un izvor, iar daca nu se poate acolo, aceasta se savarseste in apropiere de biserica, unde sunt vase multe cu apa, pregatite cu multa grija si cu multa evlavie pentru momentul acesta sfant.
De aceea, sa ne rugam Domnul Iisus Hristos sa ne daruiasca bucuria de a fi binecuvantati cu apa sfintita, noi si casele noastre, cei dragi ai nostri si toate activitatile noastre, pentru ca viata noastra sa fie lumina din lumina lui Hristos si bucurie din bucuria sfintilor, spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. Amin.
Sarbatoarea Botezului Domnului, numita si Epifania sau Teofania, este una dintre cele mai mari sarbatori ale crestinatatii. Ea are o semnificatie deosebita pentru viata crestina, deoarece nimeni nu poate deveni crestin fara Botez.
Taina Sfantului Botez este poarta de intrare in Biserica si in Imparatia cerurilor.
In Dumnezeu Fiul devenit Om, Dumnezeu Tatal iubeste intreaga umanitate. Prin urmare, cand se boteaza un om, glasul Parintelui ceresc spune tainic: acesta este fiul Meu cel iubit, pentru ca Dumnezeu Tatal cuprinde in iubirea Sa vesnica pentru Fiul Sau pe fiecare om botezat, devenit crestin, care poarta numele lui Hristos.
Sfintirea cea Mare a apei sau Aghiasma Mare, care se savarseste numai cu prilejul sarbatorii Botezului Domnului, este una dintre cele mai frumoase slujbe ale Ortodoxiei. Ea se savarseste in afara bisericii pentru ca Mantuitorul Iisus Hristos S-a botezat nu intr-un spatiu inchis, ci in raul Iordan. De obicei, aceasta slujba se savarseste langa un rau curat sau un izvor, iar daca nu se poate acolo, aceasta se savarseste in apropiere de biserica, unde sunt vase multe cu apa, pregatite cu multa grija si cu multa evlavie pentru momentul acesta sfant.
De aceea, sa ne rugam Domnul Iisus Hristos sa ne daruiasca bucuria de a fi binecuvantati cu apa sfintita, noi si casele noastre, cei dragi ai nostri si toate activitatile noastre, pentru ca viata noastra sa fie lumina din lumina lui Hristos si bucurie din bucuria sfintilor, spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. Amin.
Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Sfinitirea apei
In ziua de Boboteaza cel mai important obicei este sfintirea apei, in timpul slujbei de Iordan. Locul de desfasurare a slujbei se alege impreuna cu preotul, de obicei intr-un unde loc unde se gaseste macar o fantana, in imediata vecinatate a unei ape curgatoare. Dupa sfintirea apei, se taie, la rau, o cruce mare de gheata. In jurul acestei cruci sau a celei se afla in mod normal in curtea bisericii, se desfasoara intreg ceremonialul religios, la care participa toata comunitatea.
Boris Kustodiev 1878-1927
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu