1910
1906 - S-a născut John Huston, actor, scenarist şi regizor de film american, laureat al Premiului Oscar pe anul 1948 - “Comoara din Sierra Madre” şi al Premiului “Leul de argint” - “Moulin Rouge” (“Noaptea iguanei”, “Omul în mantaua de ploaie”, “Şoimul maltez”) (m.28.08.1987).
Born | John Marcellus Huston August 5, 1906Nevada, Missouri, U.S. |
---|---|
Died | August 28, 1987 (aged 81)Middletown, Rhode Island, U.S. |
John Huston (5 august 1906, Nevada–Missouri – 1987) a fost un mare neliniştit, un vitalist cu o constantă atitudine antitradiţionallstă şi nonconformistă. Cu o bogată experienţă, militar, gazetar, boxeur profesionist (câştigând la categoria semigrea multe meciuri la nivel federal), scriitor, debutează ca actor în filmele lui William Wyler, ca furnizor de subiecte şi scenarist în 1931, când a scris un rol spe cial pentru tatăl său, actorul Walter Huston, una dintre cele mai pitoreşti prezenţe de la Hollywood, şi ca regizor în 1941 (The Maltese Falcon – Şoimul blestemat). A realizat 37 de filme de ficţiune de lungmetraj, un episod din filmul Casino Royale (1967), un scurtmetrajIndependence (1976) şi trei filme documentare dintre care cel mai controversat este Let there be Light (Să se facă lumină), realizat în 1946, şi în care surprinde, prin imagini tulburătoare, răscolitoare dar şi necruţătoare, imagini luate din clinicile de psi hiatrie, procesul de alienare psihică a militarilor nord-americani pe front, în prima linie. A fost interzis de Pentagon sub motiv că este „un film indiscret”.
A fost într-un permanent conflict cu producătorii nord-americani, multe filme realizându-se în Europa. A întrebuinţat surse literare de prestigiu, Herman Melville, Richard Condon, James Joyce, Rudyard Kipling. Dar nu a folosit, aşa cum ar fi vrut, sursele literare ale lui Theodor Dreyser sau Feodor Dostoievski.
A uzitat de formule cinematografice dintre cele mai variate: de la filmul de propagandă războinică (Across the Pacific – Spionaj în Pacific, 1942), la antiwestern grotesc (The Treasure of the Sierra Madre – Comoara din Sierra Madre, 1947, două premii Oscar) sau persiflant, de nuanţă roman tică (The Life and Times of Judge Roy Bean – Viata şi epoca judecătorului Roy Bean, 1972), la filmul politic (We Were Strangers – Astă noapte va răsări soarele, 1949), la fil mul poliţist de factură clasică (The Asphalt Jungle – Jungla de asfalt, 1950, în care Marilyn Monroe are primul ei rol important), la filmul burlesc, de aventuri (The African Queen – Regina africană, 1952, Premiul Oscar pentru Humphrey Bogart), la fil mul monografic (Moulin Rouge, 1952, Leul de argint, Veneţia), la acea excepţională construcţie dramatică de dimensiuni legendare (Moby Dick, 1956, după celebrul roman al lui Herman Melville), la filmul biografie interioară (Freud, the Secret Passion – Freud, pasiune secretă, 1962), la acel studiu dramatic, dar în registru conic al condiţiei de mafiot (Prizzi’s Honor – Onoarea familiei Prizzi, 1985, trei premii Oscar) şi, în fine, la remarcabilul film de atmosferă, de sugestie (The Dead – Moartea, 1987, după ultima poveste din volumul Oameni din Dublin de James Joyce).
1983
Fire de luptător, J. Huston a fost un vitalist, un optimist. Ultimele sale cuvinte ar fi fost „People are wonderful”. A murit pe 28 august 1987, cu cinci zile înainte de vizionarea ultimului său film, The Dead (Morţii), 1987, pe care 1-a reali zat cu fiul său, Tony, coscenarist, şi fiica sa, Anjelica, actriţă. A condus fil mările de pe un cărucior pe rotile „Legiunea de onoare”, distincţia pe care a primit-o în 1945, distincţie acordata pentru fapte de arme, este simbolică pentru crezul său existenţial.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu