1887: Nicolae Bretan, compozitor, cântăreţ de operă, dirijor român (d. 1968)
Cântece de Nicolae Bretan: Die Botschaft (emisar), după H. Heine
Songs of Nicolae Bretan: La groapa lui Laie (At the Grave of Laie)
Ciocarlia de Nicolae Breban
Canta bariton Nicolae Constantinescu
Cucule
Canta Ruxandra Donose
Si daca ramuri bat in geam
Canta Ruxandra Donose
Stelele-n cer
Canta Ruxandra Donose
Cântece de Nicolae Bretan: Die Botschaft (emisar), după H. Heine
Songs of Nicolae Bretan: La groapa lui Laie (At the Grave of Laie)
Nicolae Bretan (n. 25 martie 1887, Năsăud - d. 1 decembrie 1968, Cluj) a fost un compozitor evreu român. Datorită originii sale interetnice maghiaro-germano-iudaice a fost persecutat întreaga viață, atât în Ungaria (în care a trăit în perioada celui de-al Doilea Război Mondial), cât și în România postbelică. S-a considerat toată viața "transilvănean", mai degrabă decât membru al unei etnii sau al alteia.
Prin grija fiicei lui, Judit Bretan, o seamă din lucrările pe care le-a compus au fost publicate în ultimii ani pe discuri compacte apărute la casa de discuri "Nimbus Records".
Nicolae Bretan a studiat la Conservatorul din Cluj și la Academiile de Muzică din Viena și Budapesta. Și-a dedicat o mare parte din viațăOperei din Cluj, întâi ca bariton, apoi ca director de scenă și, în final, ca director general al instituției.
Cristina Radu - "Tatal nostru" de Nicolae Bretan
Canta Cristina Radu
"Nascatoare de Dumnezeu" de Nicolae Bretan
Canta Adrian Marcan
Operă
A compus 230 de cântece pe versuri de poeți români, maghiari și germani, cinci opere, și a compus, de asemenea, numeroase lucrari religoase și un Requiem pentru voce solo (sau cor) și orgă. Dintre operele sale patru au fost opere într-un act: "Golem", care a avut premiera în Elveția, în 1990, "Arald", "Eroii de la Rovine" și o operă în trei acte: "Horia".
Luceafărul (1921)
Golem (1924)
Eroii de la Rovine (1935)
Horia (1937)
Arald (1939)
Nicolae Bretan și-a asumat diverse funcții în cadrul spectacolelor de operă, recunoscând multiplele surse generatoare de trăire muzicală: poetul, compozitorul, cântărețul, instrumentistul, limbajul, spațiul de reprezentare.
Irving Lowens (muzicolog și critic muzical al ziarului „Washington Star”) spunea despre Bretan că „intima cunoaștere și întelegere intuitivă a celor trei naționalități și culturi din regiune (română, maghiară și germană) i-au permis să redea fidelitate climatului geografic, istoric și spiritual al acestora”.
Artistul Nicolae Bretan împletește în mod miraculos muzică și text, bogăție a melodiei cu o riguroasă economie structurală. Puritatea muzicii lui Bretan este o simplitate ce controlează și ascunde complexitatea. Fără a jongla cu el, Bretan își cunoaște la perfecțiune instrumentul muzical: vocea umană. Măiestria artei sale vocale i-a permis să cunoască de ce sunt capabile corzile vocale, de aceea și operele sunt în mediul său natural.
Nicolae Bretan a înțeles că imaginile poetice tulbură adânc subconștientul, că aceste imagini verbale trebuiesc cântărite și transpuse cu o precisă și totuși inefabilă măiestrie artistică în ritm și armonie. Oricare ar fi textul ales de compozitor (acestea fiind unele dintre cele mai frumoase poezii scrise in română, maghiară și germană), peisajul emoțional al lui Bretan rămâne toamna. Timpul trece cu o repeziciune dureroasa. Ca și în Proust suntem în căutarea „timpului pierdut”. Starea exprimată în liedurile sale nu este melancolia, ci nostalgia. Date fiind aceste cântece care pătrund în psihicul ascultătorului, care stârnesc umanitatea sa, care-i sporesc simțul frumosului, munca interpretului este deja în mare măsură ușurată.
Liedurile lui Nicolae Bretan - noi aparitii
Am tot obosit sa citesc in presa noastra despre lipsa de promovare a muzicii romanesti. Cineva care a facut ceva in acest sens este doamna Judit Bretan, fiica lui Nicolae Bretan. Gratie efortului ei, lucrarile tatalui sau au inceput sa fie mai bine cunoscute prin intermediul unei serii de inregistrari editate de casa "Nimbus Records".
Primele din aceste inregistrari - operele "Golem", "Arald", "Horia", si "Luceafarul", Recviemul, si unele lieduri - au aparut cu mai bine de o decada in urma. La un moment dat se parea ca proiectul s-a oprit aici, dar in luna noiembrie vor mai aparea doua discuri compacte, ambele dedicate liedurilor - dupa parerea mea punctul forte al creatiei compozitorului. Interpretii sunt Ruxandra Donose (ma bucur ca in sfarsit mezzo-soprana este protagonista unui recital intreg) si Alexandru Agache
Ar mai fi de semnalat biografia compozitorului semnata de Hartmut Gagelmann, biografie care a aparut acum cativa ani in limbile germana si engleza. lieduri
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu