28.06.1831: Joseph Joachim, violinist austriac (d.15.august 1907)
Un colaborator apropiat de Johannes Brahms , el este în general considerat ca fiind unul dintre violonisti cei mai semnificativi ai secolului 19.
Joseph Joachim (1853) by Adolph Menzel.
Joseph Joachim plays Brahms on Schallplatte Grammophon
Compozitorul, violonistul şi dirijorul maghiar JOSEPH JOACHIM s-a născut în apropiere de Bratislava, Slovacia. În 1833, familia acestuia s-a mutat la Budapesta, în Ungaria, unde Joseph a început pentru prima dată studiul viorii cu concert maestrul polonez al Operei Regale. Talentul extraordinar a lui Joachim a fost imediat remarcat.
La vârsta de şapte ani acesta a fost trimis la Viena pentru a studia vioara şi a urma cursurile celebre Academii de Muzică din Viena. Spre uimirea tuturor, el şi-a terminat studiile la Viena la vârsta de doar 12 ani.
Urmatorii ani Joachim i-a petrecut în Leipzig, Germania, unde marele compozitor, dirijor şi pianist Felix Mendelssohn îi devenise mentor şi model. Mendelssohn s-a asigurat ca studentul său să studieze nu doar vioara, ci şi ştiinţele umanitare şi arta compoziţiei. Acesta l-a luat pe Joachim cu el la Londra, unde Joachim a interpretat Concertul pentru vioară de Beethoven, bucurându-se de un mare succes. Faptul că acest concert avea să devină parte a repertoriului standard i se datorează în mare parte lui Joachim. Concepţia artistică a lui Mendelssohn, precum şi concepţia acestuia cu privire la personalitatea artistului, au pus bazele dezvoltării muzicale şi personale ale lui Joachim.
Joseph Joachim avea doar 16 ani când Mendelssohn a decedat subit. Pierderea mentorului său l-a întristat profund. În 1849 a plecat la Weimar, în Germania, unde s-a produs întâlnirea cu celebrii compozitori Franz Liszt şi Richard Wagner. Tot aici, Joachim a devenit concert maestru, a compus şi a devenit mai hotărât decât oricând de a-şi pune viaţa în slujba idealurilor muzicale ale lui Mendelssohn.
În anul 1852 Joachim s-a angajat în Hanovra, Germania, unde a locuit următorii 15 ani şi unde a influenţat viaţa muzicală a oraşului în calitatăţile sale de concert maestru, violonist şi director artistic. Această perioadă este totodată marchată şi de pritenia strânsă dintre Joachim şi compozitorii Johannes Brahms şi Robert Schumann.
Adolph von (Adolf) Menzel - Clara Schumann und Joseph Joachim
Joachim este cunoscut astăzi ca fiind unul din primii violonişti care a interpretat public compoziţiile pentru vioară ale lui Johann Sebastian Bach, în special faimoasele compoziţii "Chaconne" de Bach şi sonatele lui Tartini. A fost considerat de multă lume un artist excepţional. Crezul său a fost: "virtuoşii există pentru muzică, nu muzica pentru virtuoşi". Compoziţia sa "Concertul Maghiar", deşi relativ necunoscută contemporanilor, este fără tăgadă o lucrare de mare valoare. Unele relatări din trecut menţionează faptul că aceasta exersa în mod constant, chiar şi în trenuri în timpul călătoriilor sale frecvente.
Quartet.: Carl Halir, Robert Hausmann, Joseph Joachim, Emanuel Wirth.
În 1866 părasea Hanovra, pentru ca mai târziu să devină fondatorul şi directorul Academiei Regale de Muzică din Berlin. Aici avea să-şi întemeieze propria orchestră, precum şi legendarul Joachim Quartet. A fost extrem de activ în calitate de interpret şi profesor timp de aproape 40 de ani, până la moartea sa în 1907. A dirijat primul spectacol cu Simfonia nr. I de Brahms în Anglia. La moartea sa, Academia l-a onorat dezvelindu-i un bust şi un monument în foaierul sălii lor de concerte. Acestea au fost distruse în perioada nazistă, ca parte a campaniei de distrugere şi denigrare a evreilor. Astăzi, în Hanovra se desfăşoară un important concurs international pentru vioară, care poartă numele lui Joachim şi aduce un omagiu vieţii lui.
The "Cremonese" Strad of 1715 used by Joseph
List of compositions
Original compositions
Op. 1, Andantino and Allegro scherzoso, for violin and piano (1848): dedicated to Joseph Böhm
Op. 2, Three Pieces, (circa 1848-1852), Romanze, Fantasiestück, Eine Frühlingsfantasie for Violin or Viola and Piano
Op. 3, Violin Concerto in One Movement, in G minor (1851); dedicated to Franz Liszt
Op. 4, Hamlet Overture (1853)
Op. 5, Three Pieces for Violin and Piano: Lindenrauschen, Abendglocken, Ballade; dedicated to Gisela von Arnim
Op. 6, Demetrius Overture (Herman Grimm, dedicated to Franz Liszt)
Op. 7, Henry IV Overture (1854)
Op. 8, Overture to a Comedy by Gozzi (1854)
Op. 9, Hebrew Melodies, for Viola and Piano
Op. 10, Variations on an Original Theme, for Viola and Piano (1855)
Op. 11, Violin Concerto No. 2 in D minor "in the Hungarian Manner" (1853?)
Op. 12, Notturno for Violin and Orchestra in A major (1858)
Violin Concerto No. 3 in G major (1875)
Op. 13, Elegiac Overture "In Memoriam Heinrich von Kleist" (ca. 1877)
Op. 14, Szene der Marfa from Friedrich Schiller's unfinished drama "Demetrius" (ca. 1869)
WoO, Ich hab' im Traum geweinet for voice and piano, pub. Wigand, 1854.
Scene from Schiller's Demetrius (1878)
WoO, Rain, rain and sun, Merlin's Song (Tennyson), pub. C. Kegan & Co., 1880.
Melodrama zu einer Schillergedenkfeier (unpublished, autograph in Hamburg Staats- und Universitätsbibliothek)
Overture in C major' (Konzertouvertüre zum Geburtstag des Kaisers) (1896)
Two Marches for orchestra
Andantino in A minor, for violin and orchestra (also for violin and piano)
Romance in B flat major, for violin and piano
Romance in C major, for violin and piano
Variationen über ein irisches Elfenlied for piano
Variations for Violin and Orchestra in E minor (ca. 1879); dedicated to Pablo Sarasate
Cadenzas
Beethoven, Concerto in D major, Op. 61
Brahms, Concerto in D major, Op. 77
Kreutzer, Concerto No. 19 in D minor
Mozart, Aria from Il re pastore, Concerto in D major, K. 218, and Concerto in A major, K 219
Rode, Concerto No. 10 in B minor, and Concerto No. 11 in D major
Spohr, Concerto in A minor, Op. 47 (Gesangsszene)
Tartini, Sonata in G minor (Devil's Trill)
Viotti, Concerto No 22 in A minor
Joseph Joachim - Brahms' Hungarian Dance No.2 (1903) (RARE!)
Former Watts Gallery Curator, Richard Jefferies speaks about some of the Portraits from the Watts Gallery in Compton, Surrey
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu