RMS Titanic (Royal Mail Steamer-Vas postal regal) a fost un mare pachebot care s-a ciocnit cu un aisberg şi s-a scufundat în 1912. Al doilea din trio-ul de „super-nave” (alături de RMS Olympic şi HMHS Britannic) concepute pentru a oferi fiecare câte o cursă săptămânală şi pentru a domina afacerea transatlantică dintre Southampton şi New York în interesul companiei White Star Line. Construit la şantierele Harland and Wolff din Belfast, Titanic a fost cel mai mare vas din lume până la momentul scufundării sale. Un echipaj de 897 oameni lucrau pe Titanic. Printre ei se numãrau aproximativ 500 stewarzi si bucãtari, 320 de angajajati pentru sala motoarelor si 65 de mateloti pe punte.
În timpul călătoriei inaugurale (Southampton, Anglia, apoi Cherbourg, Franţa, Queenstown, Irlanda cu destinaţia New York), s-a ciocnit cu un aisberg la 11:40 PM, în ziua de duminică, 14 aprilie 1912. Vasul s-a scufundat în două ore şi jumătate, după ce s-a rupt în două la ora 2:20 AM (15 aprilie 1912).
1912
Titanic
Sunday, April 14, 1912: Atlanticul de Nord
Titanic
Sunday, April 14, 1912: Atlanticul de Nord
In acea dimineata, nu a existat nicio inspecţie a navei ca în celelalte zile, şi se sarbatorea serviciul religios. Temperatura exterioară scade în mod semnificativ si descurajează mulţi pasageri să ia o plimbare pe poduri, preferând căldura navei.
Doi operatori de radio primesc mesaje de avertizare.
Doi operatori de radio primesc mesaje de avertizare.
operator radio
Mesaje de alertă
09 h 00
Operatorii de radio au primit un mesaj de la Caronia, Liverpool: "Catre comandant Titanic - Rută spre Occident indica aisbergului", growlers "şi câmpuri de gheaţă ..." Acest mesaj a fost livrat direct la comandantul Smith.
La 11:40, un alt mesaj a ajuns din Noordamμ, informa nava "o mulţime de gheaţă în acest sector"
La 13 h 42: Mesaj de la Atena declaraţie preluată de către Marea Baltică.
La 18h. Harold Bride va primi un mesaj care indică trei mari iceberg câteva mile sud-vest.
La 19:30, nava primeşte un nou avertisment din California: "Trei mari icebergului doar sud de poziţia noastră," nu capitanul Smith a primit acest mesaj pentru că el a fost invitatul de onoare la cina si nimeni nu a vrut să-l perturbe .
La scurt timp după 21:30, un mesaj trimis de la Mesaba la Titanic şi tuturor navelor din vecinătatea indica prezenţa gheţii, un număr de iceberguri mari şi câmpuri de gheaţă. Phillips recunoaşte primirea mesajului.
Un câmp imens şi larg de gheaţă, spre care pare se deplasează Titanic într-un ritm alert. Phillips nu va aduce acest mesaj la bordul de comandă. Totuşi, a fost cel mai important mesaj ce l-a primit seara.
.
.
Frederick Fleet
Frederick Fleet
La 23 de h 30 Titanic la 20 de noduri. Cateva minute mai târziu, pandarii vad o masă întunecată, acesta poate fi doar un singur lucru... Scanand la orizont, ei vad aisbergului de o lungime de circa 460 de metri şi o înălţime de 17 până la 18 de metri. Imediat trage clopotele.
Murdoch a avertizat prin telefoni: "Iceberg drept înainte!"şi ordine: "Maşini înapoi" şi "bara de la tribord", şi a închis uşile etanşe.
.
Aisbergului înainte - Fotografii din film
Pentru câteva secunde, nava nu răspunde, apoi începe să se intoarca. Se pare că aisbergului ar fi putut fi evitat...Murdoch a dat apoi ordin pentru a inversa conducerea, astfel încât partea din spate sa poata evita de asemenea obstacol.
.
La 23:40, când începe aisbergului pentru a defila de-a lungul corpului, ţinând seama de viteza navei, şocul este inevitabil şi un zgomot se aude atunci când gigantul se apropie, iar aisberg rupe Titanicul şi apa începe să invadeze primele cinci compartimente.
Şocul a fost abia perceptibil pentru pasageri. Şocul cand este interpretat de pasageri, unii cred că e o coliziune cu un pahar înalt pentru bere, alţii pierderea unei elice sau a ancorei.
La 23:40, când începe aisbergului pentru a defila de-a lungul corpului, ţinând seama de viteza navei, şocul este inevitabil şi un zgomot se aude atunci când gigantul se apropie, iar aisberg rupe Titanicul şi apa începe să invadeze primele cinci compartimente.
Şocul a fost abia perceptibil pentru pasageri. Şocul cand este interpretat de pasageri, unii cred că e o coliziune cu un pahar înalt pentru bere, alţii pierderea unei elice sau a ancorei.
La 23:50, sala este inundată. Echipajul a încercat să salveze saci şi apoi să fugă, au fost, probabil, primele victime ale naufragiului: 7 tone de apă pe secundă intra în navă. După o scurtă inspecţie a fondurilor, inginerul Andrews nu ajuta prea mult pentru a ascunde surprinderea lui şi este mai curând deziluzionat: nava poate supravieţui cu două compartimente inundate, eventual trei, dar nu cu cinci sau şase.
La vremea lui, Titanicul era de neegalat în lux. Oferea o piscină, sală de gimnastică şi sport, băi turceşti, o bibliotecă şi un teren de "squash".Camerele de zi de la clasa întâi erau placate cu lemn scump, mobilă şi alte decoraţiuni elegante. În plus, cafeneaua pariziană oferea o bucătărie foarte agreabilă pentru pasagerii clasei întâi. Condiţiile de la clasele a II-a şi a III-a erau mai bune decât pe alte nave ale vremii. Titanicul avea patru ascensoare pentru pasagerii de la clasa întâi.
.
.
.
StatisticiClasa Nr. Persoane Supravieţuitori Morţi
Clasa I 329 199 (60.5%) 130 (39.5%)
Clasa II 285 119 (41.7%) 166 (58.3%)
Clasa III 710 174 (24.5%) 536 (76.2%)
Echipaj 899 214 (23.8%) 685 (76.2%)
Total 2223 706 (31.8%) 1517 (68.2%)
Clasa I 329 199 (60.5%) 130 (39.5%)
Clasa II 285 119 (41.7%) 166 (58.3%)
Clasa III 710 174 (24.5%) 536 (76.2%)
Echipaj 899 214 (23.8%) 685 (76.2%)
Total 2223 706 (31.8%) 1517 (68.2%)
Mémorial dédié aux mécaniciens du Titanic à East Park à Southampton
Imagini originale rare cu Titanicul din 1912
.
.
.
.
.
.
.
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu