photo eb1b08bb.png

15 mai 2010

Nicolae Grigorescu Prezentare

# 1838
- S-a născut Nicolae Grigorescu, pictor român (d.21.07.1907)


Photobucket



Nicolae Grigorescu

Photobucket


Este cel mare pictor român pictor român din secolul al XIX-lea. S-a născut dintr-o familie de ţărani. Încă de la vârsta de 12 ani, după o scurtă ucenicie în atelierul pictorului A. Chladek, a început să picteze icoane pentru a-şi câştiga existenţa. Mai târziu a primit comenzi de pictură murală pentru biserici, pe care a executat-o în spiritul laicizant al vremii (ansamblul din biserica mănăstirii Agapia, 1858-1860, remarcabil prin interpretarea realistă a chipurilor de sfinţi şi prin coloritul luminos).


Photobucket


Sub influenţa ideilor unioniste şi a baladelor lui D. Bolintineanu, Grigorescu a încercat compoziţia istorică (“Mihai scăpând stindardul”; câteva desene alegorice naive dar sincere, pe tema Unirii Principatelor). În 1861 cu sprijinul lui Mihail Kogălniceanu, a obţinut o bursă de studii şi a plecat la Paris, unde a lucrat un an în atelierele Şcolii de arte frumoase şi apoi s-a alăturat grupului de la Barbizon. În aceeaşi perioadă, Grigorescu a studiat pe marii maeştrii ai picturii universale (Rembrandt, Rubens, Géricault, Courbet), după care a făcut numeroase copii. În Franţa, în ţară, iar în 1873-1874 în Italia, talentul său viguros s-a afirmat în tablouri pline de poezie, înfăţişând chipuri de oameni (“Paznicul din Chailly”, “Bătrână cârpind”, “Pifferaro”) şi admirabile privelişti din natură (“Apus de soare la Barbizon”, “Bâlci la Rucăr”, “Cheile Dâmbovicioarei”, peisaje de la Bărăgan).







Photobucket



În 1873, prin participarea sa cu peste 140 de lucrări la expoziţia de la Bucureşti organizată de “Societatea amicilor belelor-arte”, Grigorescu s-a impus atenţiei generale.
Artist-cetăţean, însufleţit de un înalt patriotism, Grigorescu a fost chemat în 1877 ca reporter pe front, participând la cele mai însemnate episoade ale campaniei. Acolo a lucrat cu siguranţa şi rapiditate sute de desene, care redau aspecte şi tipuri semnificative ale războiului pentru independenţă. Pe baza acestora a pictat mai târziu numeroase tablouri pătrunse de caldă umanitate, de solidaritate cu soldaţii (“Spionul”, “Santinela”, “Convoi de prizonieri turci”; studiul şi compoziţia de mari proporţii “Atacul de la Smârdan”).


Photobucket







După terminarea războiului, dezamăgit de regimul din România, Grigorescu a plecat în 1881 la Paris. În Franţa a avut o activitate de creaţie bogată, încheiată cu expoziţia sa de la Paris din 1887, care l-a consacrat ca pictor de valoare europeană. Din această epocă datează o valoroasă suită de tablouri, în special peisaje, care reprezintă colţuri de oraşe bretone şi normande, sau marine, remarcabile prin transparenţa atmosferei (“Pescăriţă la Granville”, “Stradă la Vitré”, “Plajă la ocean”), realizate într-o factură largă şi sigură, în care tuşele sugerează formele, culorile şi lumina.
Întors în ţară, Grigorescu s-a concentrat timp de două decenii asupra transpunerii în pictură a vieţii satului nostru şi a priveliştilor ţării, evocând trăsăturile fizice ale poporului şi atmosfera specifică a peisajului românesc, pentru care Al. Vlahuţă l-a numit “rapsod al pământului nostru”. El a relevat într-o viziune optimistă frumuseţea fizică şi morală a ţăranului român, integrat mediului său de viaţă (“Ţăran de la munte”, “Ţărancă voioasă”, “Ţărancă tânără”, “Cioban”).
Varietatea tipurilor din pictura lui Grigorescu este întregită de lucrări ca “Mocanul”, în care personajul masiv, monumental, cu chipul îngândurat şi dârz, este una dintre cele mai autentice redări ale ţăranului de la munte, sau ca portretul caricatural al aşa-numitului “Vechil”. Grigorescu a reflectat, la un nivel neatins în pictura românească de până la el, viaţa oamenilor simpli. În tablourile care reprezintă casele mizere din marginea satelor (“Coliba”, “Bordei”, “Târlă părăsită”, “Ţăran pe prispă”), el a redat cu o vădită nuanţă critică imaginea traiului ţăranilor săraci. Peisajele lui Grigorescu, însufleţite cel mai adesea de prezenţa omului în mijlocul naturii, mergând sau întorcându-se de la muncă (“Fete lucrând în poartă”, “Hanul de la Orăţii”, “Drum greu”), subliniază poezia priveliştilor de deal şi de câmpie, a drumurilor de ţară, a colţurilor de pădure şi a luminişurilor, pictate în zilele de vară însorite sau în lumina dulce a toamnei. Grigorescu a dat peisajelor sale o mare strălucire şi luminozitate (“Luminiş”, “Printre dealuri şi muscele”) şi a încetăţenit în arta noastră plein-air-istă. De-a lungul întregii sale activităţi a cultivat cu deosebită măiestrie portretul, în pictură şi în desen, dovedind un excepţional talent în transpunerea psihologiei individuale şi sociale a modelelor sale (ex. “Portretul marelui ban Năsturel Herescu”; seria portretelor de evrei, portrete delicate de femei sau portretul-compoziţie “Amatorul de tablouri”).
Maturizarea pictorului, evoluţia lui lăuntrică sunt exprimate cu fidelitate în toată seria de autoportrete (ex. Cele din 1857, 1868 ş.a.). Pasionat desenator şi acuarelist, Grigorescu a lăsat nenumărate schiţe pline de vervă, cu o notaţie sintetică a atitudinilor, mişcărilor, fizionomiilor sau lucrărilor de sine stătătoare de mare valoare artistică (“Înmormântare la ţară”, “Cap de ţigăncuşă”, “Femeia în roşu”).


Photobucket




În ultimii ani ai vieţii a lucrat o serie de tablouri în care a înlocuit observaţia directă şi sentimentul sincer cu o prezentare idilică. Grigorescu a pictat însă şi în aceşti ani, alături de imagini de ciobani, ciobăniţe şi de care cu boi executate în serie, într-o tonalitate deschisă, spălăcită (aşa numita “fază albă”), tablouri de o autentică factură realistă. Colorist de mare sensibilitate şi prospeţime, Grigorescu a fost receptiv la inovaţiile impresioniştilor, cu ale căror opere a venit în contact în perioadele petrecute în Franţa, fără a renunţa însă niciodată la soliditatea desenului, la adevărul obiectiv al imaginii, dezvoltându-şi necontenit viziunea realistă.
Prin realismul şi măiestria excepţională, prin sinceritatea şi lirismul ei, creaţia lui Grigorescu a reuşit să determine în pictura românească, dominată până la el de preceptele rigide şi schematice ale academismului, şi a ridicat-o pe aceasta la o înaltă treaptă de dezvoltare. Opera sa a legat strâns arta de popor şi a avut un rol decisiv în formarea marelui pictor Ion Andreescu, o puternică influenţă stimulatoare asupra artiştilor de frunte din acea vreme şi generaţiile următoare, precum şi asupra formării interesului pentru artă în marele public.


Galerie


O foarte delicată pânză aparţinând lui Nicole Grigorescu, intitulată, Ghiveciu cu pansele, lucrare care a participat la numeroase expoziţii, cea din 1897, cat. 186, cea din 1900, cat. 68, şi cea din 1901, cat. 78. Pictura era foarte îndrăgită de artist, ea devenind un punct de reper pentru viitorii pictori din perioada interbelică. Rafinamentul pânzei este demn de cei mai avizaţi cunoscători.

Photobucket
Sotia pictorului

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket



Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket



Photobucket
Photobucket


Photobucket


Photobucket

Clic pe avatar!

Album: Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 17 items (1969 items total)
Views: 2211

Album: Northern Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (1316 items total)
Views: 1851

Album: Mannerism

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (951 items total)
Views: 1364

Album: Baroque

Date: 09.10.2009
Size: 46 items (3251 items total)
Views: 2418

Album: Rococo

Date: 11.10.2009
Size: 12 items (1401 items total)
Views: 1354

Album: Neoclassicism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (1173 items total)
Views: 2189

Album: Romanticism

Date: 11.10.2009
Size: 42 items (2788 items total)
Views: 1991

Album: Hudson River School

Date: 11.10.2009
Size: 21 items (2137 items total)
Views: 1563

Album: Academic Art

Date: 11.10.2009
Size: 72 items (2409 items total)
Views: 2914

Album: Pre-Raphaelite Brotherhood

Date: 09.10.2009
Size: 17 items (949 items total)
Views: 1752

Album: Victorian Classicism

Date: 09.10.2009
Size: 18 items (1135 items total)
Views: 1637

Album: Orientalism

Date: 09.10.2009
Size: 21 items (622 items total)
Views: 1749

Album: Realism

Date: 11.10.2009
Size: 84 items (5353 items total)
Views: 2107

Album: Barbizon School

Date: 09.10.2009
Size: 11 items (868 items total)
Views: 1370

Album: Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 80 items (9945 items total)
Views: 3024

Album: Post-Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (3320 items total)
Views: 2250

Album: Symbolism

Date: 11.10.2009
Size: 10 items (1002 items total)
Views: 1799

Album: Aestheticism

Date: 09.10.2009
Size: 3 items (320 items total)
Views: 1411

Album: Tonalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (454 items total)
Views: 2031

Album: Western Art

Date: 09.10.2009
Size: 10 items (728 items total)
Views: 1203

Album: Naturalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (876 items total)
Views: 1456

Album: Ashcan School

Date: 09.10.2009
Size: 5 items (611 items total)
Views: 750

Album: Expressionism

Date: 11.10.2009
Size: 13 items (2689 items total)
Views: 1080

Album: Art Nouveau

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (2365 items total)
Views: 1211

Album: Fauvism

Date: 06.12.2009
Size: 3 items (218 items total)
Views: 505

Album: Cubism

Date: 17.12.2009
Size: 6 items (1018 items total)
Views: 458

Album: Futurism

Date: 28.01.2010
Size: 1 item (164 items total)
Views: 248

Album: Abstract Art

Date: 29.01.2010
Size: 1 item (159 items total)
Views: 260

Album: Surrealism

Date: 02.02.2010
Size: 1 item (228 items total)
Views: 119

Album: Abstract Expressionism

Date: 04.01.2010
Size: 2 items (138 items total)
Views: 471

Va multumesc pentru vizita!