Şi după cinci secole de intrebari şi mistere ale Renasterii, aceasta nu inceteaza niciodată sa uimeasca contemporanii noştri.
Cina cea de Taina (1495-1498) si Mona Lisa (cca 1503-1506) sunt printre cele mai cunoscute si totodata impozante picturi ale Renasterii. Caietele lui da Vinci ne dezvaluie inca spiritul stiintific, iscoditor, si ingeniozitatea lui mecanica, situandu-l cu mult inaintea timpului sau.
Cercetatorii italieni au descoperit recent atelierul secret a lui Leonardo da Vinci. Este găzduit în mănăstirea Sf. Annunziata în inima Florenţei.Călugării au deschis unele camere monahale pentru vizite. Existenţa unui studio a fost mult timp cunoscuta din diverse documente. A fost de asemenea cunoscut faptul că Leonardo a ramas la aceasta manastire. Dar camera artistica a fost închisa etanş. Peste uşa a fost tipărită o scară, datând din anul 1430, de catre sculptorul şi arhitectul florentin Michelotstso Bartolomeo. Aceasta scara a condus catre cinci camere, în care Leonardo da Vinci a trăit cu ucenicii săi. În mănăstire, marelui savant i s-au oferit condiţii excelente, deoarece el era deja celebru. Cea mai mare cameră cu două ferestre a fost un dormitor.Mai exista o camera alăturată, secreta, unde a lucrat Maestru. Celelalte camere au servit ca atelier de lucru pentru Leonardo şi elevii săi, care au fost 5-6 persoane. Unele dintre scrieri amintesc că printre ei era un bucătar.
Locul de amplasare a atelierului a fost ideal. Biblioteca mănăstirii conţinea o colecţie de aproape 5000 de manuscrise si a fost foarte apreciata de da Vinci. În apropiere se afla Spitalul St Mary's, în cazul în care el s-ar putea angaja în disecţie de cadavre.
Dovezi incontestabile arata că Leonardo a fost angajat într-un atelier de oţelarie, găsit si în picturile lui.
De altfel, familia unui negustor bogat, Francesco de Giocondo, a fost în capela mănăstirii. Este foarte posibil ca în mănăstire, marele pictor sa se fi întâlnit cu soţia comerciantului, Lisa Cherardini. Tânăra a servit ca model pentru artist - faimoasa Mona Lisa.
Peste rezolvarea misterului zambetului faimoasei Mona Lisa, cercetatorii se luptă de mai mulţi ani. Aproape în fiecare an există un om de stiinta, ce declara: Revealed Mystery! Ipotezele privind misteriosul zambet al Mona Lisei au luat amploare, antrenand atat oameni simpli cat si poeti, pictori, oameni de stiinta.Femeia cu surâsul enigmatic a fost pictată în ulei pe un suport din lemn de plop, cu ajutorul unei tehnici speciale numită "sfumato" (fumuriu). "Această tehnică ascunde colţurile feţei în special colţurile gurii. Astfel, dacă zâmbetul nu este clar conturat, nu se poate descifra cu precizie de la prima vedere care este expresia subiectului, ceea ce lasă loc imaginaţiei" ( Donald SASSON, profesor la Universitatea din Londra).Unii cred că diferenţa în percepţia de expresii faciale ale Giocondei depinde de perceptia mentala personala a fiecărui privitor. Şi unii cred că Mona Lisa nici nu zambea! Alţi cercetători cred că Leonardo a folosit vopsea speciala ceea ce face ca faţa lui Mona Lisa sa fie în continuă schimbare.
Ciudatul zâmbet se datorează faptului că modelul urma un tratament cu mercur contra sifilisului care i-ar fi înegrit dinţii;
Modelul ţine buzele atât de strânse pentru că îi lipsesc dinţii din faţă;
Mona Lisa suferea de o paralizie congenitală care i-ar fi afectat partea stângă a feţei, poate în urma unui atac cerebral, ceea ce ar explica de ce una dintre mâini este relaxată şi cealaltă tensionată;
Faimosul zâmbet de pe chipul ei poate fi o iluzie optică creată deliberat de artist;
Zâmbetul de pe faţa ei este atât de enigmatic încât dispare atunci când este privit cu atenţie;
Trăsăturile fine ale femeii au un zâmbet misterios care oricând te aştepţi să se accentueze, să se atenueze sau poate chiar să dispară;
În momentul pozării sale pentru tablou, Gioconda era gravidă, stare simbolizată de zâmbetul ei fericit şi de mâinile umflate, încrucişate pe burtă;
Surâsul "leonardesc" trist şi rece, dureros şi misterios, ce reuneşte un "timp pierdut" şi "pune capăt unei fericiri secrete" - a fost interpretat de Sigmund FREUD ca exprimând "tandreţea, cochetăria, voluptatea surdă, toate misterele unui suflet, ale unui spirit care ne oferă sclipirea, nu şi esenţa sa, pe scurt, imaginea mamei pe care trebuie să o părăsească, dar a fost fatal constrâns să nu o uite niciodată.";
Analizele lui Margaret LINGVISTONE, cercetător în neurologie la Universitatea Harvard, au demonstrat faptul că zâmbetul Monei Lisa pare mult mai luminos dacă o persoană îşi orientează privirea către mâinile personajului din tablou, decât dacă privirea acestuia cade direct pe gura ei...
Zâmbetul Giocondei este "mai mult divin decât uman" spunea în secolul XVI Giorgio VASARI; el este încă o enigmă şi, probabil, că în acest lucru constă celebritatea tabloului.
Toată lumea ştie că Leonardo a fost un stangaci, a scris de la dreapta la stânga în imagine, în oglindă. Nu se stie nici astazi cu exactitate motivul pentru care Leonardo a adoptat acest gen straniu de scriere, dar se pare ca ii era extrem de usor sa umple pagina dupa pagina in acest fel, insotind randurile cu desene si schite. Oare incerca in acest fel sa se apere de cei care doreau sa ii fure ideile sau isi ascundea descoperirile si intentiile de adversarii sai ? Scria cu mana stanga, si potrivit contemporanilor care au avut sansa sa il vada la lucru perfectionase aceasta tehnica atat de mult, incat nici nu mai folosea o oglinda. Oricare ar fi fost motivul, insemnarile sale au fost greu de descifrat ulterior, mai ales pentru ca Leonardo, ca o masura secundara de siguranta, folosise adesea anagrame si coduri.De aceea aproape toate secretele de geniu rămân nerezolvate pentru umanitate.
... Faceţi clic pe toate imaginile, pentru a vedea şi voi ce imaginatie...! |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu