1455
Moartea pictorului călugăr de Madonna, Fra Giovanni
Acest pictor renascentist timpuriu toscan Angelico a fost numit ("angelic" în franceză) pentru profunzimea spirituală a picturii sale. S-a născut în Toscana, lângă Florenţa. El a intrat intr-o manastire dominicana în Fiesole în 1418. În jurul 1425, a devenit călugăr şi a luat numele de Fra Giovanni.
Fra Angelico, (c. 1395 – 18 februarie 1455) pictor renascentist timpuriu, cel mai valoros reprezentant al pictorilor de inspirație sacră din quattrocento. Este menționat în lucrarea lui Giorgio Vasari Viețile artiștilor ca având un "talent rar și desăvârșit".
Cunoscut în Italia drept il Beato Angelico, pentru contemporani el era Fra Giovanni da Fiesole. În lucrarea lui Vasari, scrisă înainte de 1555, era deja cunoscut drept Fra Giovanni Angelico. În timpul vieții și imediat după moartea sa, era de asemenea supranumit și Il beato (Cel Binecuvântat), din cauza talentului său de a picta subiecte religioase. Fiesole este uneori eronat considerat ca parte a numelui său oficial, cu toate că era doar denumirea orașului unde a depus jurămintele monahale, folosit de către contemporani pentru a-l diferenția de alți Fra Giovanni. Este trecut în Lista martirilor Bisericii Romano-Catolice drept Beatus Ioannes Faesulanus, cognomento Angelicus.
Biograful din secolul al XVI-lea spune despre el: "Este cu neputință să reverși prea multe laude asupra acestui sfânt părinte, care era atât de modest și umil în toate cele ce făcea și spunea și ale cărui picturi erau zugrăvite cu atâta ușurință și pioșenie".
Angelico în 1445 a fost chemat la Roma de papa Eugenie IV pentru a picta pe frescele din capela Preasfântului Sacrament în Vatican, acum distruse.
Maestà Fecioara pe tron cu Sfinții Cosma și Damian, slujită de sfinții Dominic, Petru, Francisc, Marcu, Ioan Evanghelistul și Ștefan; San Marco, Florența
Răstignirea lui Cristos
San Marco, Florența,Judecata de Apoi, postament de la baza unui altar, demonstrând precizia, detaliul și culoarea cerute de o operă la comandă
Schimbarea la față demonstrând simplitatea și paleta restrânsă tipică pentru aceste fresce. Aflată într-o chilie de la mănăstirea San Marco, scopul său era de a încuraja rugăciunile solitare
Vatican, Sf Laurențiu primește odoarele Bisericii, 1447. Pigmenții scumpi, foița de aur și desenele complicate erau caracteristice picturilor comandate de Vatican
Fra Angelico, frescă din chiliile de la San Marco. Cristos întinzându-i mâna lui Adam, pentru a-l salva din Iad. c.1440
Lucrări de tinerețe, 1408–1436
Cortona
Bunavestire
Fiesole
Altar - Încoronarea Fecioarei, cu un postament reprezentând Minunile of Sfântului Dominic; Luvru.
Altar - Fecioara cu pruncul printre sfinții Petru, Toma D'Aquino, Dominic și Petru Martirul; vezi detaliu, dreapta.
Postament Iisus maiestuos, National Gallery, Londra.
Florența, Santa Trinita
Coborârea de pe Cruce, considerată de Vasari ca “pictată de un sfânt sau un înger”. Astăzi în Muzeul Național San Marco, Florența.
Florența, Santa Maria degli Angeli
Judecata de Apoi, Accademia.
Florența, Santa Maria Novella
Altar - Încoronarea Fecioarei, Uffizi.
San Marco, Florența, 1436–1445
Una din multele versiuni ale Buneivestiri. Mănăstirea San Marco.
Panou pentru altar - Fecioara cu Sfinții Cosma și Damian, slujită de sfinții Dominic, Petru, Francisc, Marcu, Ioan Evanghelistul și Ștefan. Cosma și Damian erau sfinții patroni ai familiei Medici; panoul fusese comandat în 1438 de Cosimo de Medici. A fost scos și dezmembrat în timpul restaurării bisericii în secolul al XVII-lea. Unul dintre cele nouă postamente vor rămâne în biserică, șapte se găsesc la Washington, München, Dublin și Paris. În 2006, în mod surprinzător, au apărut în posesia unui modest colecționar din Oxfordshire ultimele două postamente lipsă, reprezentând sfinți dominicani de pe panourile laterale. Acesta le achiziționase în California în anii '60.
Altar ? – Madona cu Pruncul și cu Doisprezece Îngeri (mărime naturală); Uffizi.
Altar - Bunavestire
Două versiuni ale Răstignirii, cu Sfântul Dominic; în galerie;
Răstignirea, cu Fecioara și douăzeci de sfinți, de mărime foarte mare; în capitlu;
Bunavestire; la capătul scărilor către dormitoare. Aceasta este probabil una dintre cele mai reproduse picturi ale lui Fra Angelico.
Fecioara pe tron, cu patru sfinți; în coridorul către dormitor;
Fiecare chilie este decorată cu o frescă ce este asemănătoare ca formă și mărime cu fereastra rotundă alăturată. Ele au, se pare, un rol contemplativ, având o frumusețe discretă, serenă, nepământească. Printre acestea se numără multe dintre cele mai valoroase și mai reproduse lucrări ale lui Fra Angelico. Într-unele dintre chiliile interioare se găsesc lucrări mai puțin inspirate, cu subiecte ce se repetă, posibil realizate de ucenici.Multe imagini cuprind sfinți dominicani în chip de martori, permințându-i călugărului ce ocupa acea chilie să se simtă o parte a tabloului.
Adorarea Magilor
Schimbarea la față
Noli me Tangere
Cele trei Marii la mormânt.
Drumul spre Emmaus, cu doi dominicani în chip de discipoli.
Există multe versiuni ale Răstignirii
Lucrări târzii, 1445–1455
Domul din Orvieto
Trei segmente ale tavanului din Cappella Nuova, cu ajutorul lui Benozzo Gozzoli.
Cristos în slavă
Fecioara Maria
Apostolii
Capela Niccolină
Capela Papei Nicolae al V-lea, de la Vatican, a fost pictată probabil cu mult ajutor din partea lui Benozzo Gozzoli și Gentile da Fabriano. Întreaga suprafață a peretelui și tavanul sunt fastuos pictate. S-a folosit multă foiță de aur pentru chenare și decorațiuni, precum și albastrul strălucitor din praf de lapis lazuli.
Viața Sfântului Ștefan
Viața Sfântului Laurențiu
Cei Patru Evangheliști.
Descoperirea unor lucrări pierdute
Ziarul britanic Daily Mirror a semnalat pe 14 noiembrie 2006 că două dintre capodoperele pierdute ale lui Fra Angelico apăruseră în posesia unei familii care nu avea idee despre asta, în camera de oaspeți a unei mătuși, răposata Jane Preston, din "modesta ei casă" din Oxford, Anglia. Aceasta le achiziționase pentru suma de 200 de lire sterline în urmă cu douăzeci de ani. Lucrările reprezentau două dintre cele opt panouri laterale ale unui masiv altar, pictat de Fra Angelico în 1439 pentru mănăstirea unde locuia, care fuseseră dezmembrate de soldații lui Napoleon acum 200 de ani. În timp ce secțiunea centrală se găsește încă la mănăstire, celelalte șase panouri se află în muzee din SUA și Germania. Se presupunea că aceste două panouri fuseseră pierdute pentru totdeauna. Guvernul italian sperase să le achiziționeze, dar un colecționar particular a oferit 1,7 milioane de lire sterline la licitația unde fuseseră prezentate, pe 20 aprilie 2007.
Fecioara și Pruncul cu Sfinți, detaliu, Fiesole (1428–1430)
Una din multele versiuni ale Bunavestirii Mănăstirea San Marco
Bunavestire, Interiorul din frescă îl reproduce pe cel al chiliei în care se găsește.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu