photo eb1b08bb.png

19 feb. 2011

Constantin Brancusi / Testament Brancusi / documentar rar / imagini rare


Constantin Brâncuşi despre opera sa
Google sarbatoreste 135 de ani de la nastere


Photobucket

"Il y a des imbéciles qui définissent mon œuvre comme abstraite, pourtant ce qu'ils qualifient d'abstrait est ce qu'il y a de plus réaliste, ce qui est réel n'est pas l'apparence mais l'idée, l'essence des choses."
"Sunt imbecili cei care spun despre lucrările mele că ar fi abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esenţa lucrurilor."
.

Photobucket

Photobucket


Cel mai mare sculptor al secolului XX, Constantin Brancusi, figura centrala in miscarea artistica moderna si un pionier al abstractizarii este considerat parintele sculpturii moderne. Sculpturile sale se remarca prin eleganta formei si utilizarea sensibila a materialelor, combinand simplitatea artei populare romanesti cu rafinamentul avant-gardei pariziene.

Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea cat si importanta acordata luminii si spatiului sunt trasaturile caracteristice ale creatiei lui Brancusi. Opera sa a influentat profund conceptul modern de forma in sculptura, pictura si desen.


Photobucket



Lucrari din timpul scolii (1898 - 1906)


Capul lui Laocoon

Brancusi obtine o medalie de bronz pentru bustul „Laocoon” in cardul unui concurs organizat la Scoala Nationala de Arte Frumoase din Bucuresti.



Photobucket



Orgoliu - 1905

Cuschita in gips a acestei lucrari, Brancusi a debutat in 1906, la Salonul parizian prezidat de Rodin.

Lucrarea reprezinta un cap de expresie - Studiu dupa natura. Portretul este conceput pe o structura linistita si simetrica. Calmul, exprimat de sculptura in ansamblu, este putin disturbat de privirea fetei care ascunde o umbra usoara.

Brancusi realizeaza si o statueta de vitrina reprezentind acelasi personaj.

A doua varianta a "Orgoliului" este expusa la Salonul de toamna si difera de versiunea anterioara in gips prin faptul ca partea de jos a fost micsorata si umerii trunchiati.



Photobucket



Copil - 1906


Este lucrarea cu care Brancusi a debutat in 1906 la Salon d'Automne.

Criticii nostri plastici au fost din primul moment favorabili sculptorului. Profesorul Mihai Dragomirescu afirma ca bustul a iesit din mana celui mai mare talent ce am avut pana acum si ca siguranta si indrazneala cu care a fost modelat Copilul nu am mai intalnit-o decat in bucati clasice.

Lucrarea a fost in cea mai mare parte distrusa.in timpul celui de-al doilea razboi mondial, doar capul ramanand intact, si a fost restaurata in septembrie1956, la cererea Muzeului de Arta.
Opera a fost expusa si la cea de-a sasea manifestare a asociatiei, “Tinerimea Artistica” la Bucuresti, si a fost achizitionata pentru Pinacoteca Statului in urma recomandarii pictorului Stefan Popescu.

Photobucket



Copil - 1906


Pentru a-l ajuta pe Brancusi, Stefan Popescu a organizat in 1906 o tombola al carui premiu era aceasta statueta in bronz.

La tombola au participat prieteni si cunoscuti din tara si camarazii si prietenii de la “Cercle des etudiants roumains”. Lozul castigator i-a revenit lui Victor N. Popp, student pe vremea aceea, cel care avea sa realizeze cea mai importanta colectie a operelor lui Brancusi din Romania.

Un al doilea exemplar turnat in atelierul Valsuani, care a apartinut Margaritei Pogany, se afla astazi intr-o colectie particulara britanica.


Photobucket



Perioada de turnura (1907 - 1910)


Anul 1907 marcheaza incheierea unui prim stadiu de creatie Brancusi se desprinde de influenta lui Rodin, incepe sa practice taietura directa si se afla in cautarea propriului drum
Sarut – 1907

Este lucrarea prin care Brancusi isi afirma autonomia artistica.

Ideea principala din Sarut este simpla: iubirea ca fuziune intre doua entitati separate reface unitatea originala a vietii.

Sarutul lui Brancusi poate fi considerat o replica la Sarutul lui Rodin. Opera aduce o noua dimensiune conceptului de sculptura. Aceasta opera sculptata intr-o maniera aparent primitiva, este a doua lucrare la care Brancusi foloseste tehnica taierii directe.



Photobucket




Maiastra, 1912


The Muse, 1912


Adam and Eve, 1916–24


The Sorceress shown on Guard Dog, 1916–24


King of Kings, early 1930s


Bird in Space (L’Oiseau dans l’espace), 1932–40



Cumintenia pamantului – 1907

Cumintenia Pamantului reflecta filozofia lui Brancusi care isi are radacinile intr-o cumintenie anterioara crestinismului.

Sculptura reprezinta o femeie foarte concentrata asupra ei insasi, figura ei degajand un mister care o transforma intr-un portret universal. Din atitudinea statuii se degaja un sentiment de atasament fata de pamantul mama.
Petru Comanescu considera ca Ganditorul de la Hamangia este o pre-cumintenie a pamantului, criticii nepunandu-se inca de acord asupra sursei de inspiratie a acestei lucrari.

Lucrareaa fost expusa pentru prima data in 1910 la Bucuresti si a starnit reactii contradictorii, dar in cele din urma a fost acceptata



Photobucket


Photobucket


Opera matura (1911 - 1956)

De la Gotic incoace, sculptura europeana a fost napadita de muschi, de buruieni, de tot felul de excrescente care ascundeau cu totul forma. A fost misiunea speciala a lui Brancusi de a elimina ceea ce era de prisos si de a ne da din nou constiinta formei.

Photobucket


Domnisoara Pogany – 1913

Este socotita de critici drept unul dintre cele mai celebre si cutezatoare portrete ale celui de-al XX-lea veac. Reprezinta o noua conceptie a portretului.

Aceasta figura de o delicatete extraordinara, cu ochi enormi ca de libelula, este in acelasi timp un portret si efigia unei frumuseti incarcata de mister. Asemanarea cu fotografia pictoritei Margit Pogany este frapanta. Aceasta a vizitat atelierul lui Brancusi în 1910 sau 1911, iar dupa razboi s-a stabilit în Australia.

Aceasta prima varianta a Domnisoarei Pogany, dupa cum o descria Brancusi în 1938 ...are bratele precis modelate, cu multa precizie, parul era strans intr-un coc pe ceafa; dar obrazul si-a pierdut trasaturile particulare în afara de ochi si de curba în arc a sprancenelor.

Photobucket


Muză adormită


Photobucket


Principesa X – 1916

La cererea principesei Maria Murat-Bonaparte, face o serie de schite avand ca model portretul acesteia. In aceasta opera din bronz poleit, preia arcul lung al gatului de la Femeie privindu-se in oglinda (o lucrare din 1909 cunoscuta numai din fotografii si din marturiile celor care au vazut-o in atelierul artistului).

Sculptura este formata dint-un cilindru subtire, curbat care are la un capat un ovoid, iar la celalalt o sfera.

Ionel Jiuanu spunea ... Intreaga sculptura e de o admirabila gratie si seninatate. Miscarea e lenta, armonioasa, iar lumina are o functie activa lunecand pe rotunjimile mladioase, creand un spatiu sculptural


Photobucket


Coloana fara sfarsit – 1918

Este prima versiune in lemn de stejar a Coloanei fara sfarsit, sculptate in amintirea celor cazuti in razboi, desi conform parerii unor cercetatori Brancusi a sculptat inca din 1909 unele variante de coloana .

Coloana formata din 3 module e construita din trunchiuri de piramida suprapuse.

Numele nu se refera la dimensiunea stalpului ci la structura ei geometrica: elementele constitutive se repeta aidoma si pot sa li se adauge oricat de multe fara a li se tulbura echilibrul. Fiecare element al constructiei incepe de unde se incheie cel precedent.

Profilul coloanei ar putea veni de la stalpii infipti la capataiul mormintelor din cimitirele romanesti

Pasarea in vazduh – 1923

Tot in 1923 sculpteaza o varianta in marmura galbena aflata acum la Muzeul de Arta din Philadelphia.

Toate versiunile Pasarii in vazduh sunt atasate de soclu printr-o vergea metalica care patrunde atat in soclu cat si in pasare. La versiunile in marmura, cum este si cea de fata, tija metalica este introdusa in lucrare pana mai sus de mijlocul corpului, inainte de a sculpta Pasarea .


Photobucket




Anii 1897 - 1906

Photobucket

Din această datează operele:

1897 - Craiova - Bustul lui Gheorghe Chiţu
1898 - Bucureşti - Bustul Vitellius
1900 - Bucureşti - Capul lui Laocoon
1902 - Bucureşti - Ecorşeul
1902, probabil ianuarie - Bucureşti - statuetă simbolizând muzica corală românească
1902, octombrie - Craiova - bustul lui Ion Georgescu-Gorjan
1903 - Bucureşti - bustul generalului doctor Carol Davila
1905 - Paris - Orgoliu
1906 - Paris - Copil - gips
1906 - Paris - Supliciu - piatră
1906 - Paris - Cap de copil - bronz
1906 - Paris - bustul Victoriei Vaschide
1906 - Paris - bustul doctorului Zaharia Samfirescu
1906 - Paris - portretul pictorului Nicolae Dărăscu

Complexul arhitectural de la Targu Jiu – 1935



Este opera sa principala.

Complexul conceput ca un omagiu adus eroilor cazuti in Primul Razboi Mondial, este realizat la propunerea Ligii Nationale a Femeilor din judetul Gorj, prezidata de Aretia G.Tatarascu.

Initial proiectul cuprindea doua lucrari: Coloana recunostintei fara de sfarsit, inchinata eroilor cazuti in 1916 in luptele de pe malul Jiului si Portalul de piatra, care urma sa fie poarta principala a gradinii publice din Targu Jiu. Un al doilea proiect prevedea amplasarea Portii sarutului la 15 metri departare de strada, dar Brancusi hotaraste sa ridice Poarta Sarutului mai in interiorul gradinii, in locul unde se gaseste astazi.

Cele trei sculpturi - Masa Tacerii, Poarta Sarutului si Coloana fara sfarsit - sunt dispuse pe aceeasi axa orientata vest-est, cu lungimea de 1275 m.

Masa Tacerii este lucrata in calcar si are urmatoarele dimensiuni: tablia 2,15 m diametru si 0,43 m grosime, piciorul 2 m diametru si 0,45 m grosime. Initial, cele 12 scaune erau mult mai apropiate de masa si dispuse doua cate doua.

Скульптура из известняка Константина Бранкуз в Тыргу Жиу, 300 км к западу от Бухареста, 20 сентября 2010 года.

Poarta sarutului, al doilea monumet din cadrul ansamblului, este construita din travertin de Banpotoc. Brancusii a fost ajutat in executarea acestei piese de doi cioplitori in piatra: Ion Alexandrescu din Bucuresti si Golea din Dobrita. Dimensiunile acestei lucrari sunt de 5,13 m inaltime si 5,45 lungime. Stalpii au latura de 1,69 m. Intreaga lucrare este dispusa pe un ax de otel incastrat intr-o fundatie de beton cu latura de 5 m.

Скульптура из известняка Константина Бранкуз в Тыргу Жиу, 300 км к западу от Бухареста, 20 сентября 2010 года.

Coloana fara sfarsit, considerata de catre Sydnei Geist "punctul de varf al artei moderne", se afla situata in extremitatea estica a axului care formeaza actuala strada Eroilor. Inalta de 29,33 m, este constituita din 17 module romboidale din fonta initial alamita. Modulele de 1,80 m inaltime si aproximativ 860 kg greutate sunt montate pe un ax de otel incastrat intr-o fundatie de beton cu latura de 5 m.
Elementele Coloanei au fost turnate la Atelierele Centrale Petrosani. Intregul proces de ridicare a Coloanei s-a desfasurat din punct de vedere tehnic sub conducerea inginerului Stefan Georgescu-Gorjan. Ansamblul a fost inaugurat la data de 27 octombrie 1938.


Ca intreaga creatie brancusiana, diseminata in toata lumea si ansamblul de la Targu Jiu a determinat din partea exegetilor numeroase interpretari. Ne vom margini insa la ceea ce sustine Constantin Brancusi intr-o scrisoare adresata Aretei Tatarescu imediat dupa inaugurarea ansamblului, precum si la alte referiri facute intr-o serie de documente ulterioare.

Intregul ansamblu este un omagiu adus eroilor cazuti in timpul primului razboi mondial. Masa tacerii reprezinta masa de dinaintea confruntarii de la care pleaca la lupta viitorii combatanti si eroi. Acestei explicatii i se aduce si o componenta mitico-filozofica in sensul ca masa ar reprezenta o moara a timpului. Timpul macinat este dispus in clepsidrele-scaune care-l masoara. Totul se petrece in tacere. Singurul element tonic era dat de curgerea Jiului, in imediata apropiere.

Aleea scaunelor a reprezentat domeniul celor care participa fara sa se implice, prevazator, asteptand finalul; ei reprezinta ordinea impusa si circumstantele.

Poarta sarutului este poarta prin care se face trecerea spre o alta viata. Motivul sarutului prezent pe stalpii portii ar putea fi perceput si ca ochiul care priveste inlauntru.

Calea Eroilor este calea "sufletelor eroilor", este drumul parcurs de la inceputul pana la sfarsitul vietii.

Biserica Sfintii Apostoli se incadreaza foarte bine ansamblului, ea constituind componenta religioasa a acestuia.

Coloana sau Columna (cum o numea Brancusi) fara sfarsit reprezinta un adevarat "testament spiritual" al marelui artist, un adevarat axis mundi menit parca sa sprijine in vesnicie bolta cerului.
Sursa:ici.ro


Atelierul lui Brancusi



„Am şlefuit materia pentru a afla linia continuă. Şi când am constatat că n-o pot afla, m-am oprit; parcă cineva nevăzut mi-a dat peste mâini - Constantin Brâncuşi ”



Photobucket


Testament Brancusi


Documentar Constantin Brancusi






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Clic pe avatar!

Album: Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 17 items (1969 items total)
Views: 2211

Album: Northern Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (1316 items total)
Views: 1851

Album: Mannerism

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (951 items total)
Views: 1364

Album: Baroque

Date: 09.10.2009
Size: 46 items (3251 items total)
Views: 2418

Album: Rococo

Date: 11.10.2009
Size: 12 items (1401 items total)
Views: 1354

Album: Neoclassicism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (1173 items total)
Views: 2189

Album: Romanticism

Date: 11.10.2009
Size: 42 items (2788 items total)
Views: 1991

Album: Hudson River School

Date: 11.10.2009
Size: 21 items (2137 items total)
Views: 1563

Album: Academic Art

Date: 11.10.2009
Size: 72 items (2409 items total)
Views: 2914

Album: Pre-Raphaelite Brotherhood

Date: 09.10.2009
Size: 17 items (949 items total)
Views: 1752

Album: Victorian Classicism

Date: 09.10.2009
Size: 18 items (1135 items total)
Views: 1637

Album: Orientalism

Date: 09.10.2009
Size: 21 items (622 items total)
Views: 1749

Album: Realism

Date: 11.10.2009
Size: 84 items (5353 items total)
Views: 2107

Album: Barbizon School

Date: 09.10.2009
Size: 11 items (868 items total)
Views: 1370

Album: Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 80 items (9945 items total)
Views: 3024

Album: Post-Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (3320 items total)
Views: 2250

Album: Symbolism

Date: 11.10.2009
Size: 10 items (1002 items total)
Views: 1799

Album: Aestheticism

Date: 09.10.2009
Size: 3 items (320 items total)
Views: 1411

Album: Tonalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (454 items total)
Views: 2031

Album: Western Art

Date: 09.10.2009
Size: 10 items (728 items total)
Views: 1203

Album: Naturalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (876 items total)
Views: 1456

Album: Ashcan School

Date: 09.10.2009
Size: 5 items (611 items total)
Views: 750

Album: Expressionism

Date: 11.10.2009
Size: 13 items (2689 items total)
Views: 1080

Album: Art Nouveau

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (2365 items total)
Views: 1211

Album: Fauvism

Date: 06.12.2009
Size: 3 items (218 items total)
Views: 505

Album: Cubism

Date: 17.12.2009
Size: 6 items (1018 items total)
Views: 458

Album: Futurism

Date: 28.01.2010
Size: 1 item (164 items total)
Views: 248

Album: Abstract Art

Date: 29.01.2010
Size: 1 item (159 items total)
Views: 260

Album: Surrealism

Date: 02.02.2010
Size: 1 item (228 items total)
Views: 119

Album: Abstract Expressionism

Date: 04.01.2010
Size: 2 items (138 items total)
Views: 471

Va multumesc pentru vizita!