Michael Cretu is simple motto: "everything is possible, because you're free!"
Origine | Germania România | |
Enigma este un proiect germano-român de muzică electronică care a fost început de Mihai Creţu (cunoscut internaţional sub nume Michael Cretu sau Mihai Cretu), Sandra Creţu, David Farstein şi Frank Peterson în anul 1990. Mihai Cretu a fost unul din muzicieni, dar şi compozitorul şi producatorul proiectului; Sandra Cretu a fost vocalista a numeroase din cântecele grupului Enigma. Soţii Michael şi Sandra Cretu au lucrat împreună şi într-un alt proiect muzical, omonim numelui Sandrei, sub denumirea de Sandra (proiect muzical). Enigma a produs 6 albume de studio.
Interpretare cu:
Charisma
Deep Forest
Delerium
Enya
Era
Gregorian
Jean Michel Jarre
Mike Oldfield
Sandra
Vangelis
Membri actuali
Mihai Creţu (din 1990)
Sandra Creţu (din 1990)
Jens Gad (din 1997)
Ruth-Ann Boyle (din 1999)
Andru Donalds (din 1999)
Foşti membri
Peter Cornelius (1990 - 1994)
David Fairstein (1990 - 1997)
Frank Peterson (1990 - 1991)
Înainte de Enigma
La sfârşitul anilor '70. din secolul XX, Mihai Creţu îşi controla deja complet cariera şi, în afara eforturilor sale de cooperare cu alţi artişti, a produs şi albume ale soţiei sale. Înainte de înfiinţarea formaţiei Enigma, a lansat câteva albume în numele său, dar nici unul nu a avut succes la vânzări. Într-un interviu, Creţu a dezvăluit faptul că a crezut că în acel moment va duce lipsă de idei.
1990: MCMXC a.D.
În anii '80, după ce cariera sa solo nu a prea avut succes, Creţu a luat parte la crearea primului single a lui Enigma, încă netitrat, având ca idee principală „New age-Dance”. După 8 luni de pregătiri, în decembrie 1990, a scos un album de debut, cu titlul „MCMXC a.D.”. Acest album a fost un mare succes comercial – a câştigat peste de 60 de premii de platină, în toată lumea. Conform explicaţiilor lui Creţu, albumul a descris delicte nerezolvate şi subiecte filozofice, cum ar fi viaţa de după moarte.
Primul single din album a fost „Sadeness (Part I)”, acum unul din cele mai bine cunoscute cântece ale lui Enigma. Primul succes comercial al lui Creţu a fost discul single „Sadeness (Part I)” în care a juxtapus cânturi gregoriene şi sunete cu semnificaţie sexuală peste un ritm de dans, foarte apreciat în epocă de public. Cel al doilea single „Mea Culpa (Part II)”, aşa şi următoarele — „Principles of Lust” şi „The Rivers of Belief” au avut şi ele un mare succes.
Înainte de a scoate albumul, Creţu a fost reticent în a da lămuriri despre ediţie. A hotărât să schimbe sau să omită numele reale, atât al lui (schimbat la Curly MC) cât şi al echipei. S-a acreditat ideea că albumul MCMXC a.D. a conţinut doar puţine informaţii despre fondul proiectului, făcând ca atmosfera în jurul proiectului Enigma să devină şi mai misterioasă, cauzând şi speculaţii dacă Enigma a fost o trupă, o persoană sau un grup.
În 1993, producătorii filmului Sliver i-au propus lui Creţu să creeze coloana sonoră completă pentru acest film, dar el n-a fost capabil să o facă. În schimb, a înregistrat „Carly's Song” şi „Carly's Loneliness”, care au fost folosite şi acreditate în coloana sonoră.
1993-2001: Cross of Changes
Şi în 1993, Enigma a scos pe piaţă următorul său album, intitulat „The Cross of Changes” (engleză Crucea Schimbărilor), care a primit chiar o reacţie mai bună din partea publicului – a vândut 6 milioane de discuri într-un singur an. Oricât, pentru ambele albume i s-au intentat procese pentru că a preluat teme muzicale din alte surse. În acest album în loc de cânturi gregoriene a folosit cânturi gentilice. A scos patru discuri single: Primul, „Return to Innocence” este una dintre cele mai notabile piese ale proiectului. Următoarele discuri single sunt: „Age of Loneliness”, „The Eyes of Truth” şi „Out from the Deep”.
„Le Roi Est Mort, Vive Le Roi!”
În 1996 a scos discul „Le Roi Est Mort, Vive Le Roi!” (franceză Regele Este Mort, Trăiască Regele). Ideea lui Creţu despre această ediţie a fost că albumul este copilul celor anterioare. Albumul a ajuns pe primul loc în topul din Norvegia şi a urcat pe locul trei în topul pe întreaga Europă.
A conţinut atât cânturi gregoriene cât şi gentilice. Au fost lansate două discuri single – „Beyond the Invisible” şi „T.N.T. for the Brain” – în timp ce cel de-al al treilea – „The Roundabout” a fost anulat în tăcere în 1998. Nu se cunoaşte cauza, dar ipoteza cea mai plauzibilă o constituie nivelul scăzut al vânzărilor acestui album, în comparaţie cu cele anterioare.
„The Screen Behind the Mirror”
Următorul album a fost „The Screen Behind the Mirror” (engleză Ecranul de după oglindă), lansat în 1999. Suştinătorii albumului l-au acreditat ca fiind cea mai matură capodoperă a lui Creţu.
Alţii l-au criticat pentru prea multe preluări din „Carmina Burana”, de Carl Orff, în special în partea sa cea mai cunoscută, „O Fortuna”. Cânturile gregoriene şi cele gentilice erau liniştite, dar alte semnături specifice ale lui Enigma, precum flautele Shakuhachi, au rămas. Cu această ocazie, Ruth-Ann Boyle din trupa engleză Olive şi cântareţul jamaican Andru Donalds au participat pentru prima dată la proiect. Ca şi în cazul anterior, din acest album au fost lansate numai două discuri single – „Gravity of Love” şi „Push the Limits”.
După „Push the Limits”, în 2001, Creţu a scos un nou single, „Turn Around”, împreună cu compilaţiile: „Love Sensuality Devotion: The Greatest Hits” şi „Love Sexuality Devotion: The Remix Collection” cu scopul de a sfârşi „prima perioadă” a lui Enigma. Cu ocazia lansării albumelor, la München a fost organizat un spectacol de sunet şi lumină
2003: Voyageur
„Voyageur” (franceză Călător), lansat în 2003, a fost considerat că o transformare completă a proiectului. Toate elemente de semnătură – cânte, flaute Shakuhachi etc. – au dispărut, înlocuite prin sunet mai mult electronic. În rezultat, admiratori ai proiectului au avut dificultate cu apreciare a acestei noi direcţiuni şi vânzări erau afectate. Creţu a descris sunetul albumului că „pop sofisticat”. Cele trei câtecuri au fost lansate că single: „Voyageur”, „Following the Sun” şi „Boum-Boum”.
„Voyageur” n-a conţinut sampling şi a fost eliberat în câtiva ţări cu sistemul de protecţie Copy Control.
Se crede că albumele pe care le va lansa în viitor vor fi asemănătoare cu „Voyageur”. Albumul cel mai recent confirmă această părere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu