photo eb1b08bb.png

8 iun. 2011

A murit Luchi Otilia Cazimir


 Otilia Cazimir (n. 12 februarie 1894, Cotu Vameş, judeţul Neamţ - d. 8 iunie 1967, Iaşi)


 (491x698, 67Kb)


A murit Luchi

Otilia Cazimir

Stau cu ochii deschishi in intuneric . Nu se vede nimic . Parca am pe ochi capacele negre .
Shi nu se mai face ziua .. Daca nu se mai face ziua niciodata ?… Oare cum ar fi daca n-ar mai rasari soarele in veci de veci ? Nici ceasul de dincolo nu se mai aude . Nu s-aude nimic , nu se vede nimic : ca pe ceea lume …
Mama intra in odaie in varful picioarelor . Crede ca dorm . Ridica storurile . Afara parca-i fum .
- Ploua , mama ?
- Ce , nu dormi ? Nu , nu ploua .. Stai acolo ca-i devreme .
Bine ca nu ploua ! Mi-ar fi stricat shortzul de uniforma pe care nu l-am imbracat inca . Mi l-a aduc aseara madama Janeta , iar Tasia l-a scuturat bine , l-a stropit si l-a mai calcat odata , ” ca miroase a madama Janeta ” . E drept ca nu miroase frumos : a gaz , a mucegai si a ceapa prajita in untdelemn . Dar mie imi place sa-mi miroase rochiile a madama Janeta : se cheama ca-s noi , chiar daca-s facute , ca de obicei , din vechi .
Toata noaptea n-am putut sa dorm din pricina shortzului . Sta intins pe spatarul scaunului , – si parc-ar fi cineva viu acolo , cineva care o sa fiu eu , dar inca nu-s …
Cand se scoala Margareta , bodoganind ca-i prea devreme , sunt gata de mult . Nutza a intarziat de la spital , anume ca sa ma pieptene .
- Vreau sa te vad plecand la scoala , – scolarito !
Si-mi da ea cafeaua , ca mama n-are vreme : se imbraca sa mearga cu mine .
Cafeaua cu lapte nu se duce pe gat . Nu stiu ce are . Ma uit speriata la cele doua cornuri de langa farfurioara . Musc un coltisor , sfaramicios si dulce . E bun . Dar gura mi-e uscata si ma-nnec .
Margareta ma impunge cu cotul :
- Nu poti ? … Da-le-ncoace !
Si pe sub masa le mistuie in buzunarile ei , in care incap , nu stiu cum , o groaza de lucruri : degetare , radiere , poze , mototoale de ata , bucatele de creta , acadele , bumbi de tot felul , samburi , pietre de domino si numere de loton .
- Ei , gata-i scolarita noastra , gata ?…
A venit si cnu’ Neculai ! Dumnealui nu vine la noi decat la zi-ntai , cand aduce chiria . Te pomenesti ca vine si parintele Veniamin , ca la zi-ntai !
Conu’ Neculai mi-a adus o plumiera cu creioane colorate si cu plumburi de placa . Pe capac , doua randunele stacojii stau alaturi pe un buchetel de nu-ma-uita . Inauntru , cutia e captusita cu sugatoare rosie , iar pe dos e scris cu litere de tipar putintel tremurate : Alexandra Casian , clasa intaia primara .
Ma inrosesc pana-n ochi de bucurie si nu ma pricep ce sa spun .
- Ei , iti place ? Mi-o fi fost tare frica , ca nu ti-a placea . cand m-am dus eu intai la scoala , sa invat az-buchi , nu mi-o adus nimenea plumiera cu poza … Purtam sumaiesh si opinci si mi-o aninat mamuca , Dumnezeu s-a ierte , o traistutza vargata pe dupa gat . Si-n traistuta aceea aveam cartea , un pumn de perje si doi papusoi copti , sa-mi tie de satz …
- Sa-nveti … ce ? coane Neculae , se-nfige Margareta .
- Az-buchi , Margarinto . C-asa se invata pe atunci .
- Az-buchi ! se bucura Margareta . Si de-odata incepe sa-mi cante , obraznica , sarind intr-un picior :
Az-buchi ,
Mama , Luchi ,
Sh-un paduche !
Nici azi cand ma duc si eu la scoala , nu-mi da pace ! Si inca de fata cu conu’ Neculai …
Noroc ca tocmai atunci a iesit din casa tata . A auzit , dar n-a zis nimic . A coborat doar spranceana si numaidecat Margareta si-a gasit nu stiu ce de lucru pe sub cerdac .
Mama si-a pus rochia cu care se duce la cucoane si palaria cea noua , in culoarea sherbetului de cirese , numai cat un cuib de randunica .
- Gata , Luchi ?
Tata se pleaca si ma saruta pe frunte , maruntel si des , cum saruta el .
- Hm … te duci si tu .. te duci si tu …
Si se uita in alta parte .
Conu’ Neculai imi netezeste parul cu manutza lui uscata si nu zice nimic . Iar Nutza imi potriveste gulerasul numai cu o mana : pe cealalta o tine la spate . Am inteles . Are s-arunce dupa mine c-o felie de paine proaspata , ca sa-mi fie cu noroc . Ma bucur pentru Cotarla . Ii merge-n plin de dimineatza azi …
Coboram scarile , mama si cu mine , cu oarecare solemnitate . De sub cerdac , Margareta imi sufla in treacat :
- Az-buchi , noroc Luchi !
Tasia vine in urma cu geanta . O tine departe de trup , c-un fel de respect , parca , altfel decat cum tine cosul cand aduce din piata . Si-n geanta suna dulce din plumburi si din creioane , plumiera de la conu’ Neculai .
Intorc capul si ma uit in urma .
Tata , conu’ Neculai si Nutza ma petrec cu ochii , parc-as pleca la drum lung , unde cine stie cand ma-ntorc . De sub cerdac , Margareta imi face niste semne pe care nu le-nteleg . Si-n portita , ramasa deschisa , asezata cuminte pe coada , sta Cotarla si da din cap . Pe ea o inteleg . Imi spune in legea ei :
- Lasa , Luchi , ca trece si asta ..

Am ramas singura intre fete .
- Sunt colegele tale , Luchi . Vezi sa te imprietenesti cu ele , mi-a spus mama cand a plecat .
Tare-s multe ! Cum sa ma-mprietenesc cu ele ?
una lunga , cu sortul pana-n calcaie , canta nu stiu ce si altele rad imprejurul ei . Nu s-a pieptanat de-o saptamana si mereu isi trece degetele aratatoare , cand de la o mana , cand de la cealalta , pe sub nas . Cum sa ma imprietenesc eu cu asta ?
- Sa nu te pui cu Zamft , ca are insecte ! imi spune una balaie si indesata , cu cozile lasate slobod pe umeri .
Parca eu stiu care-i Zamft , sa nu ” ma pun cu ea ” !
Alta , maruntica si stirba , isi sterge intr-una nasul intr-o batista rosie . Plange-asa , fara glas si fara lacrimi , numai cu nasul , de cand a lasat-o mama ei .
Eu nu plang , cu toate ca nu mi-e indemana . Stau , cum stau cele mai multe , stinghera si tacuta , putin speriata .
- Cine era cucoana aceea frumoasa cu care ai venit ? ma intreaba o fetita firava si dulce , cu motz alb in crestet .
- Mama , raspund bucuroasa .
Imi creste inima si dintr-o data mi-e draga fetita asta alba , coborata parca din cartile cu poze .
- Mama mea nu-i frumoasa ca a ta … Doamna noastra-i frumoasa , da-i a dracului . Are doi copii , un baiat sh-o fata . Baiatul ma bate el pe mine , da’ pe fata o bat eu … Pe tine cum te cheama ? Pe mine , Lilica . Fetita cea cu mot negru e prietena mea . O cheama Martica . I-a murit o sora si de-aceea-i in doliu . Mai are trei surori shun frate , unul gras . Il stii ? Mata ai frati ? Eu îs singura … Unde stai ? Eu stau la scoala de baieti . Vrei sa vii la mine sa ne jucam ? Vine si Martica si am o multime de jucarii . Ne face mama ceai si ne da mandarine . Iti plac mandarinele ?
Nici nu-ncerc sa-i raspund . N-am cand . Ma ameteste vorba ei , dar imi place . Se cheama ca am si eu o prietena si inca cea mai frumusica dintre fete .
Un clopotel a inceput sa se smuceasca deasupra ushii , speriat . Parca vrea sa-si rupa franghiutza si s-a ia la fuga .
Intram in clasa . Pupitrul e inalt . Ma ridic in varful picioarelor , ma sprijin in coate si abia izbutesc sa ma asez , stramb , pe-o margine de banca . Fetele se foiesc o vreme , pe urma se astampara . E asa de liniste ca se aude cum isi striga Hunã , pe strada , covrigeii lui sarati …
- Casian Alexandra !
E numele meu . Stiu . Dar nu raspund . Pe mine nu ma striga nimeni asa . toata lumea ma striga Luchi … Imi vine-a rade . Asa-i de caraghios sa te strige cineva Casian Alexandra ! Ca si cum ar striga-o tata pe mama , in loc de Catia , Casian Ecaterina !
Doamna se uita la mine si rade . Are-un dinte de aur drept in fata .
- Cu mata vorbesc , fetito … Cum te cheama ?
Am uitat ca banca e inalta si cad de sus , boncanind , in picioare . Simt in jurul meu rasul stapanit al clasei . Asa rade Margareta, pe mutzeste , cand asteapta sa spun eu o prostie .
- Cum iti zice mama acasa ? staruie Doamna , tot bland , dar c-un fel de nerabdare parca .
- Luchi ! sare de langa mine rãpezind doua degete ascutite , una bondoaca si zburlita , c-un ochi stramb . – Luchi , ca la catzei !
Asta-i Pandele , repetenta clasei .
Toate fetele se uita la mine . Inca nu rad , dar ochii lor impung si dor . Si dintr-o data mi-e rusine de numele meu , mi-e rusine de mine , mi-e rusine de tot .
- Nu-i adevarat ! Acasa , mama imi zice … imi zice Casian Alexandra ! raspund repede , ca sa se ispraveasca odata , uitandu-ma urat spre zburlita .
S-a ispravit . Nu ma mai intreba nimeni nimic . Ma asez la locul meu si ma uit la mine , – la fetita asta noua pe care o cheama Casian Alexandra si pe care parca n-o cunosc .
Casian Alexandra are shortz negru de sub care nu i se mai vad genunchii , ciorapi lungi prinsi cu guma de pieptaras si guler de pichet alb , care-o supara putin , cum o supara si cozile impletite prea strans care-i trag ochii spre tample ca la chinezoaice . Sta cuminte cu mainile pe pupitru si i-e rusine ca o chiama Luchi , ca pe catei …
Dar nu-i adevarat . N-o cheama Luchi . Luchi nu mai este . A ramas pe undeva pe-acasa , poate in ladita din camara , printre resturile de jucarii pe care nu le mai stii ce-au fost si care nu mai au nume .
Luchi era mica , Luchi era proasta , Luchi era caraghioasa .
Luchi era fericita …
Lui Casian Alexandra i-e mila de Luchi . I-e mila , ca de papusa moarta careia i-a cules ochii verzi si reci de pe covor , intr-o dimineata de Craciun , de mult …
Ma uit la turnul bisericii patrat si greu . Doua cioare incearca sa se aseze alaturi pe spitzele crucii . Dar vantul le umfla penele si le sufla jos .
Le vad intai limpede , pe urma cenusiu , ca printr-o ploaie marunta si deasa . liniile se stramba . turnul sta acum hâit , crucea s-a intors ca semnul inmultirii . Cum sa nu cada cioarele , saracele ?
Ceva fierbinte imi frige obrajii reci . Si doar nu plang .
- Ce ai casian ? Ti-e rau ?
- Nu , Doamna …
Nu i-e rau lui ” Casian ” . Ii vine sa planga-n gura mare si nu poate . Daca Doamna ar fi intrbat-o :
- Ce ai , Luchi ?
Poate ca ar plange . Si ar fi bine …
Dar Luchi nu mai este nicaieri . Luchi a murit . In locul ei , o scolaritza cuminte clipeste maruntzel si-si inghite lacrimile care au , pentru intaia oara , un gust de cenusa .
A murit Luchi … “

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Clic pe avatar!

Album: Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 17 items (1969 items total)
Views: 2211

Album: Northern Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (1316 items total)
Views: 1851

Album: Mannerism

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (951 items total)
Views: 1364

Album: Baroque

Date: 09.10.2009
Size: 46 items (3251 items total)
Views: 2418

Album: Rococo

Date: 11.10.2009
Size: 12 items (1401 items total)
Views: 1354

Album: Neoclassicism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (1173 items total)
Views: 2189

Album: Romanticism

Date: 11.10.2009
Size: 42 items (2788 items total)
Views: 1991

Album: Hudson River School

Date: 11.10.2009
Size: 21 items (2137 items total)
Views: 1563

Album: Academic Art

Date: 11.10.2009
Size: 72 items (2409 items total)
Views: 2914

Album: Pre-Raphaelite Brotherhood

Date: 09.10.2009
Size: 17 items (949 items total)
Views: 1752

Album: Victorian Classicism

Date: 09.10.2009
Size: 18 items (1135 items total)
Views: 1637

Album: Orientalism

Date: 09.10.2009
Size: 21 items (622 items total)
Views: 1749

Album: Realism

Date: 11.10.2009
Size: 84 items (5353 items total)
Views: 2107

Album: Barbizon School

Date: 09.10.2009
Size: 11 items (868 items total)
Views: 1370

Album: Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 80 items (9945 items total)
Views: 3024

Album: Post-Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (3320 items total)
Views: 2250

Album: Symbolism

Date: 11.10.2009
Size: 10 items (1002 items total)
Views: 1799

Album: Aestheticism

Date: 09.10.2009
Size: 3 items (320 items total)
Views: 1411

Album: Tonalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (454 items total)
Views: 2031

Album: Western Art

Date: 09.10.2009
Size: 10 items (728 items total)
Views: 1203

Album: Naturalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (876 items total)
Views: 1456

Album: Ashcan School

Date: 09.10.2009
Size: 5 items (611 items total)
Views: 750

Album: Expressionism

Date: 11.10.2009
Size: 13 items (2689 items total)
Views: 1080

Album: Art Nouveau

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (2365 items total)
Views: 1211

Album: Fauvism

Date: 06.12.2009
Size: 3 items (218 items total)
Views: 505

Album: Cubism

Date: 17.12.2009
Size: 6 items (1018 items total)
Views: 458

Album: Futurism

Date: 28.01.2010
Size: 1 item (164 items total)
Views: 248

Album: Abstract Art

Date: 29.01.2010
Size: 1 item (159 items total)
Views: 260

Album: Surrealism

Date: 02.02.2010
Size: 1 item (228 items total)
Views: 119

Album: Abstract Expressionism

Date: 04.01.2010
Size: 2 items (138 items total)
Views: 471

Va multumesc pentru vizita!