Mariana Buruiană (n. 11 iulie 1955, Arad) este o actriţă, traducătoare şi scriitoare română.
Urmează studiile liceale la Liceul nr. 2 (astăzi „Ghiba Birta”) din localitatea natală apoi studiile teatrale la I.A.T.C. Bucureşti - secţia actorie. Joacă la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, apoi se transferă prin concurs la Teatrul Lucia Sturza Bulandra din Bucureşti, în anul 1981. Joacă o serie de roluri importante, mari şi mici, colaborează la emisiuni radio-TV, apare în filme de lung metraj şi seriale de televiziune, face turnee în ţară şi în străinătate, obţine premii. În 1995 demisionează de la Teatrul Bulandra pentru a putea colabora la piesa Danaidele de Eschil (regia Silviu Purcărete), pusă în scenă la Teatrul din Craiova. Actualmente predă la Universitatea Spiru Haret din Bucureşti. Mariana Buruiană este una dintre semnatarele Apelului pentru condamnarea comunismului.
Despre Mariana Buruiană poetul Emil Brumaru îşi amintea:
„Am văzut-o pe Mariana Buruiană de două ori, la Iaşi. Prima dată juca, cred, într-un spectacol-mamut Molière. În final a avut un surîs pe care îl voi ţine minte toată viaţa! Aşa surîd doar îngerii care ademenesc oameni! A doua oară era Ofelia. Atunci am şi vorbit puţin cu dînsa, mi-a scris cîteva cuvinte pe carnetul de corector cu jumătate de normă... Eu îi scrisesem versuri:
CÎNTEC DE IERTARE
Buruiană de argint,
Dac-ai şti ce trist mă simt
Că trebuie să te mint,
Că sînt vesel şi curat
Ca zidul cel luminat
De-amiaza cu soare lat,
Că-s fraged şi străveziu
Ca-n bucata de pîrîu,
Pe-un prund rumen, un fruct viu,
Că-s cu ochiul larg deschis,
La capăt de vis, spre-abis,
Şi ce văd, îngerii mi-s.
Buruiană de argint
Dac-ai şti ce trist mă simt
Că trebuie să te mint...
Cariera teatrală
Teatru radiofonic
Elita - Teatrul Naţional Radiofonic
Cumpăna amiezii - Teatrul Naţional Radiofonic
Dramă la vânătoare - Teatrul Naţional Radiofonic
Cel ce se pedepseşte singur actor - Teatrul Naţional Radiofonic
Corupţie la Palatul de Justiţie - Teatrul Naţional Radiofonic
Jocul Sfântului Nicolae - Teatrul Naţional Radiofonic
Livada de vişini - Teatrul Naţional Radiofonic
Lotte la Weimar - Teatrul Naţional Radiofonic
Măsură pentru măsură - Teatrul Naţional Radiofonic
Mânăstirea din Parma - Teatrul Naţional Radiofonic
Mioriţa - Teatrul Naţional Radiofonic
O zi mai lungă decât veacul - Teatrul Naţional Radiofonic
Odiseea - Teatrul Naţional Radiofonic
Paul şi Virginia - Teatrul Naţional Radiofonic
Romanţioşii - Teatrul Naţional Radiofonic
Troilus şi Cresida - Teatrul Naţional Radiofonic
Truffaldino - Teatrul Naţional Radiofonic
Călătoria diletanţilor - Teatrul Naţional Radiofonic
[modificare]Teatru şi teatru TV
Simple coincidenţe - A.T.F. Bucureşti, 15.11.1975
Peer Gynt - A.T.F. Bucureşti, 20.05.1977
Cei ce ne-au dat nume - A.T.F. Bucureşti, 11.06.1977
Este vinovată Corina? - A.T.F. Bucureşti, 12.04.1978
Avram Iancu - A.T.F. Bucureşti, 12.05.1978
Romeo şi Julieta - A.T.F. Bucureşti, 20.05.1978
Trei surori - Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ, 04.11.1978
Cuibul - Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ, 22.04.1979
Cei trei muşchetari - Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ, 22.09.1979
Sîntem şi rămînem - Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ, 17.11.1979
Cum se numeau cei patru Beatles? - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 12.01.1980
Program special LB - Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ, 23.02.1980
Îmblînzirea Scorpiei - Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ, 04.06.1980
D'ale Carnavalului - Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ, 02.11.1980
Poezia muzicii tinere. Programul I - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 05.09.1981
Tartuffe; Cabala Bigoţilor - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 26.02.1982
Amintiri - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 30.04.1982
Gustul Parvenirii - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 26.06.1983
Linişte, ne privim în ochi - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 11.11.1983
Passacaglia - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 09.08.1984
Hamlet - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 30.11.1985
Uriaşii munţilor - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 22.12.1987
Privind în jur cu ochi fără lumină - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 01.01.1989
Visul unei nopţi de vară - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 14.05.1991
Mephisto - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 10.04.1993
Victor sau copiii la putere - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 10.04.1994
Danaidele - Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, Bucureşti, 10.12.1995
Enigma din testament (Cireşica) - Teatrul Naţional de Televiziune - 1988
Stîlpii societăţii (Dina Dorf) - Teatrul Naţional de Televiziune - 1988
Astă-seară se improvizează - Teatrul Naţional de Televiziune - 1991
Mariana Buruiană şi Adrian Pintea în studioul „Mihai Zirra” al SRR, la înregistrarea spectacoluluiRomeo şi Julieta de William Shakespeare, 1986
Filmografie
Filme
Patima (1975)
Ţapinarii (1982)
Melodii la Costineşti (1982)
Sfârşitul nopţii (1982)
Să mori rănit din dragoste de viaţă (1983)
Zacharius (1983)
Figuranţii (1987)
Hanul dintre dealuri (1987)
Drumeţ în calea lupilor (1988)
Domnişoara Christina (1994)
[modificare]Seriale TV
Lumini şi umbre (1981)
Ochii care nu se văd... (1996)
Cărţi publicate
Taina Mărturisirii, Editura Herald, Bucureşti 1998.
Traduceri
Grădina tainică a Adevărului de Hakim Sana'i, editura Herald, Bucureşti 2006
Misteriile egiptene de Alexandre Moret, editura Herald, Bucureşti 2006
Al treilea ochi de Lobsang Rampa, editura Herald, Bucureşti 2006
Constructorii: o cercetare a istoriei şi filozofiei masoneriei de Joseph Fort Newton, editura Herald, Bucureşti 2005
Doctrina Kabbalei: filosofia religioasă a evreilor de Adolph Frank, editura Herald, Bucureşti 2004
Actrita Mariana Buruiana, în vârsta de 54 de ani, a renuntat dupa Revolutie la luminile rampei, pentru ca a descoperit bucuriile duhovnicesti.
Actrita, care a scris cartea „Taina Marturisirii”, aparuta la Editura Herald, povesteste, în exclusivitate pentru EVZ, despre cum l-a descoperit pe Hristos si a parasit lumea teatrului si a filmului.
„Când esti foarte disperat, e o ocazie buna sa afli adevarul, sau macar o parte, atât cât poti suporta”, spune Mariana Buruiana. Rugaciunea e puntea cu care poti depasi orice prapastie.
Începutul convertirii
„Convertirea" nu e o convertire la o anume credinta, caci am avut întotdeauna o pornire fireasca spre Dumnezeu, si ma rugam firesc, ci o schimbare radicala, care apare în urma unei abandonari în fata unei puternice chemari interioare, în fata a ceea ce stiai demult ca urmeaza sa descoperi, si nu voiai/sau nu puteai/sau nu era momentul sa recunosti. Nu e vorba despre „o întâlnire cu credinta", ci de o abandonare în fata fortei credintei care stie sa îsi faca loc în suflet, atunci când omului îi vine rândul, atunci când omul a ajuns la capatul a tot ceea ce „stia" sau îsi putea „imagina”.
Au fost mai multe momente, o perioada mai lunga în care s-a petrecut reconfigurarea interioara, dar unul îl tin minte clar, caci ratiunea speriata ca pierde controlul, se retrasese neputincioasa, acceptând provocarea. Am formulat atunci înlauntrul meu, ca „sa tin minte”: iata, atunci când se epuizeaza tot ce este cunoscut, în sens de energie/viata/forta/cunoastere, prin care traiesti, apare aceasta „transparenta" sau "floare", la care nu te poate duce decât credinta, caci Lumina, Binecuvântarea,Viata nu apar din cele ce le stiai dinainte.
„Facem fapte groaznice si nu suntem constienti”
Totul a plecat de la „sa nu ucizi". Am stat fixata pe aceste cuvinte, nu ma puteam dezlipi de ele. Mi se parea ca se reveleaza un mare secret prin intermediul lor si nimeni nu îsi da seama. Era în vremea Revolutiei. M-am gândit ca nimeni nu respecta poruncile. Si nici nu le întelege. Nici cei care le predica. Noi ucidem tot timpul, nu numai cu armele, ci si cu vorba si cu gândul. Meseria mea era legata de vorba si de gând. Si m-am gândit ca încalc porunca. M-am gândit mult la asta si la ce înseamna asta, si i-am cerut lui Dumnezeu sa-mi raspunda, si El a facut-o, într-un târziu.
A durat mult, caci nu întelegeam de ce toate celelalte porunci sunt discutate, sau date de exemplu pentru învatatura, si aceasta „sa nu ucizi" e trecuta cu vederea. Oamenii cred ca porunca se refera la „a nu ucide oameni”, dar nu e asa. Nu s-ar potrivi cu celelate porunci. Nu s-ar sustine nici o porunca daca „sa ucizi” ar fi posibil. Si atunci, întelegând asta, m-am oprit. Am realizat ca în fiecare act al nostru, chiar „benefic”, chiar "onorabil" este distrugere si ucidere.
Pe de o parte, sustinem lucruri minunate, pe de alta, facem fapte groaznice de care, de cele mai multe ori, nu suntem constienti. Distrugerea, uciderea ne însotesc zilnic si nu putem scapa, decât printr-o „convertire”, sau întelegerea profunda ca avem nevoie de „chipul” adevarat pe care l-am pierdut.
„Noi stam pe un maldar de distrugere”
M-am suparat pe Dumnezeu, caci întelegeam ca nu aveam voie sa fac nimic, nimic din felul în care traiam, chiar „frumos”, chiar „spectaculos”, daca era sa respect ce îmi cere ... Noi stam pe un maldar de distrugere, de care trebuie sa scapam. Totusi suntem tesuti din lumina. Ca sa fim noi-însine trebuie sa facem o „lucrare”. Aceasta este „spalarea de pacate" la care fiecare din noi este chemat.
Totusi în noi este Puterea. Puterea Suprema, la care suntem racordati, când ne „spalam de pacate” si Dumnezeu „ne miluieste” vine cu Dragostea lui de Tata, spre noi. (sursa:evz)
A avut câteva roluri complicate şi s-a achitat foarte bine de ele.
RăspundețiȘtergereCel mai mult mi-a plăcut în Figuranţii.
Ma bucur ca te mai vad din cand in cand:)
RăspundețiȘtergere