photo eb1b08bb.png

31 ian. 2012

Fascinația necunoscutului


Trăim în și cu nevoi, așteptări, speranțe, iluzii, provocări care ne animă, care ne absorb, ne concetrează și ne încordează permant atenția asupra lor. Când te frământă mereu și mereu aceeași problemă ajungi la obsesie. Viața noastră de zi cu zi este o obsesie care aruncă nepăsare, indiferență, ignorare asupra a numeroase alte componente consistente ale propriei existențe. Îmi propun o distragere a atenției de la imperativele imediatului, preț de parcurgere a unor texte care aduc din câmpul vast ale existenței neglijate prea frecvent subiecte pe care le amânăm sine die.
Pentru început mă opresc la fascinația supranaturalului. Nu spun că tema ne-ar lipsi cu desăvârșire din preocupările cotidiene, ci că (asemenea altor teme care, fascinând, le mai aducem în actualitate), îi dăm numai valoare de întrebuințare, de mijloc alternativ de acțiune, de manifestare, de o altfel de abordare a prezentului perpetuu. Nu ne acordăm răgazul să o trecem prin filtrul exigențelor restrictive pe care le acordăm fără excepție doar fenomenelor experimentale. Asupra ineditului nu mai avem discernământul treaz.
În realitatea noastră familiară nu de puține ori se insinuează fragmente, ipostaze, clipuri din necunoscut. Sunt lucruri percepute în parte, cum ar fi umbre furișate, pași răsunători în încăperi goale, șoapte, sunete ciudate a căror sursă de emisie nu există. Dar și fenomene, chiar ființe neobișnuite ne tulbură prezentul: creaturi sinistre în păduri, în munți, în peșteri, obiecte misterioase pe cer, monștri ciudați subacvatici. Și încă, chiar dacă nu am trăit nemijlocit, am auzit despre comunicări cu morții, despre persoane posedate de spirite, despre persoane răpite, dispărute miraculos temporar sau definitiv. Sau am asistat la reacții anormale, neconforme ale unor animale la amenințări ce intră în zona ciudățeniilor. Am putea spune că necunoscutul, când și când, ne provoacă și ne tulbură lumea pe care ne-am conceput-o înțelesă, previzibilă.
Atitudinea în fața necunoscutului imprevizibil a fost diferită de la o perioadă istorică la alta, de la o cultură la alta, de la o comunitate la alta, de la persoană la persoană. „Ei nu percep naturalul așa cum îl percepem noi și, prin urmare, nici supranaturalul” afirma antropologul Edward Evan Evans-Pritchard referindu-se la populația Azande din Africa. În alte societăți este considerată normală existența unei ordini paralele a lucrurilor. De exemplu la aborigenii australieni Spiritele Visătoare nu doar le-au pus la dispoziție lumea ca să trăiască, dar ele însele o parte din timp și-l petrec în ea, se insinuează în ordinea naturală, determină tunete și fulgere. Alte culturi consideră aceste fenomene de pe cer drept manifestare a supărării unor divinități. Sunt persoane care pretind că simt și înțeleg aparte aceste fenomene ce apar în natură, dar care tălmăcesc și visele și viziunile altora. Preoți sau magicieni dau interpretări evenimentelor de zi cu zi în alte perspective decât perspectiva comună. Istoria lumii înregistrează succesiunea reacțiilor la necunoscut în toată evoluția omenirii.
Manifestările de acest gen, calitățile aparte privind capacitatea unora de a recepta mai mult decât alții au întârziat nepermis de mult să intre ca preocupări ale științei. În câmpul ei de preocupări era admise exclusiv fenomenele repetabile, reproductibile, verificabile, sistematizabile. Tot ceea ce nu se supunea percepției senzoriale, experimentului de laborator, legilor cauzalității, legilor fizicii și ale chimiei era scos din câmpul de atenție al științei, etichetat drept metafizic, ocult, supranatural, însă cu conotații peiorative de dezaprobare, de incriminare, de dezavuare, de respingere, de aberanță. Reacția științei de respingere a fenomenelor inexplicabile a fost similară cu reacția bisericii la încălcarea dogmelor. Comunitatea științifică retrăgea recunoașterea ei tuturor cercetătorilor care îndrăzneau altfel de abordări decât cele pe care le conscrase ea, punându-le pe urme și „tinichele” de nebun, de farseur, de fariseu al științei.
Abia după anul 1850 știința a început să îndrăznească mai mult, să-și manifeste fără rețineri curiozitatea cu care se definea pe sine, recunoscând prin afirmația profesorului Henry Sidgwick (unul din fondatorii primei Societăți Științifice de Cercetare a Paranormalului din Londra - SCP, 1882) cât de mult greșea: „e scandalos că realitatea unor fenomene susținută de martori competenți este întâmpinată de oamenii educați cu nu asemenea scepticism!” Și abia prin 1960, când Thomas Kuhn a introdus noțiune de „paradigmă”, istoria științei a putut să-și înscrie sieși preocupări străvechi, precum alchimia. Dar lecția toleranței, atât știința, cât și religia, o mai învață și azi. Important este că au ajuns să accepte că abordări simpliste de acceptare, de credință sau de respingere necondiționată a manifestării necunoscutului ne duc fie pe căi înfundate, fie în labirinturi fără ieșire. Fiecare poveste, oricât de neverosmilă, trebuie considerată și tratată cu tot discernământul ca eveniment real.
Primii pași nu au întârziat să apară: tot mai multe mituri și legende ale lumii se înscriu deja ca fapte istorice reale ale umanității; numeroase manifestări, chiar neexplicate până la capăt, au devenit metode și tehnici de investigare a realității. Realitatea are recunoscute concomitent două înfățișări obiective: una perceptibilă și cealaltă enigmatică,  în timp ce pe granița dintre ele patrulează legitim, nestânjenit fascinația necunoscutului.

Un comentariu:

Clic pe avatar!

Album: Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 17 items (1969 items total)
Views: 2211

Album: Northern Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (1316 items total)
Views: 1851

Album: Mannerism

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (951 items total)
Views: 1364

Album: Baroque

Date: 09.10.2009
Size: 46 items (3251 items total)
Views: 2418

Album: Rococo

Date: 11.10.2009
Size: 12 items (1401 items total)
Views: 1354

Album: Neoclassicism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (1173 items total)
Views: 2189

Album: Romanticism

Date: 11.10.2009
Size: 42 items (2788 items total)
Views: 1991

Album: Hudson River School

Date: 11.10.2009
Size: 21 items (2137 items total)
Views: 1563

Album: Academic Art

Date: 11.10.2009
Size: 72 items (2409 items total)
Views: 2914

Album: Pre-Raphaelite Brotherhood

Date: 09.10.2009
Size: 17 items (949 items total)
Views: 1752

Album: Victorian Classicism

Date: 09.10.2009
Size: 18 items (1135 items total)
Views: 1637

Album: Orientalism

Date: 09.10.2009
Size: 21 items (622 items total)
Views: 1749

Album: Realism

Date: 11.10.2009
Size: 84 items (5353 items total)
Views: 2107

Album: Barbizon School

Date: 09.10.2009
Size: 11 items (868 items total)
Views: 1370

Album: Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 80 items (9945 items total)
Views: 3024

Album: Post-Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (3320 items total)
Views: 2250

Album: Symbolism

Date: 11.10.2009
Size: 10 items (1002 items total)
Views: 1799

Album: Aestheticism

Date: 09.10.2009
Size: 3 items (320 items total)
Views: 1411

Album: Tonalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (454 items total)
Views: 2031

Album: Western Art

Date: 09.10.2009
Size: 10 items (728 items total)
Views: 1203

Album: Naturalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (876 items total)
Views: 1456

Album: Ashcan School

Date: 09.10.2009
Size: 5 items (611 items total)
Views: 750

Album: Expressionism

Date: 11.10.2009
Size: 13 items (2689 items total)
Views: 1080

Album: Art Nouveau

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (2365 items total)
Views: 1211

Album: Fauvism

Date: 06.12.2009
Size: 3 items (218 items total)
Views: 505

Album: Cubism

Date: 17.12.2009
Size: 6 items (1018 items total)
Views: 458

Album: Futurism

Date: 28.01.2010
Size: 1 item (164 items total)
Views: 248

Album: Abstract Art

Date: 29.01.2010
Size: 1 item (159 items total)
Views: 260

Album: Surrealism

Date: 02.02.2010
Size: 1 item (228 items total)
Views: 119

Album: Abstract Expressionism

Date: 04.01.2010
Size: 2 items (138 items total)
Views: 471

Va multumesc pentru vizita!