photo eb1b08bb.png

30 ian. 2012

George Gordon Noel Byron

Lord Byron - idol al unei epoci, poet aventurier și aventurier poet



Lord Byron a fost idolatrizat în viață, a fost deschizătorul epocii romantice care avea să vină după el, a anticipat concepțiile secolului al XX-lea privind independența națională și identitatea națională. Iată-i mai întâi Opera, așa cum este prezentată în Wikipedia, enciclopedia liberă: 1806: Piese fugare ("Fugitive Pieces"); 1807: Ceasuri de trândăvie ("Hours of Idleness"); 1809: Barzi englezi și critici scoțieni ("English Bards and Scotch Reviewers"); 1813: Ghiaurul ("The Giaour"); 1813: Mireasa din Abydos ("The Bride of Abydos"); 1814: Corsarul ("The Corsair"); 1814: Lara ("Lara"); 1815: Melodii ebraice ("Hebrew Melodies"); 1816: Asediul Corintului ("The Siege of Corinth"); 816: Parisina ("Parisina"); 1816: Prizonierul din Chillon ("The Prisoner of Chillon"); 1816: Visul ("The Dream"); 1816: Prometeu ("Prometheus"); 1816: Întuneric ("Darkness"); 1817: Manfred ("Manfred"); 1817: Tânguirea lui Tasso ("The Lament of Tasso"); 1818: Beppo ("Beppo"); 1812 - 1818: Pelerinajul lui Childe Harold ("Childe Harold's Pilgrimage"); 1819 - 1824: Don Juan ("Don Juan"); 1819: Mazeppa ("Mazeppa"); 1819: Profeția lui Dante ("The Prophecy of Dante"); 1820: Marino Faliero, Doge al Veneției ("Marino Faliero, Doge of Venice"); 1821: Sardanapal ("Sardanapalus"); 1821: Cei doi Foscari ("The Two Foscari"); 1821: Cain ("Cain"); 1821: Viziunea Judecății ("The Vision of Judgement"); 1821: Cer și pământ ("Heaven and Earth"); 1822: Werner ("Werner"); 1822: Monstrul transformat ("The Deformed Transformed"); 1823: Epoca bronzului ("The Age of Bronze"); 1823: Insula ("The Island").

Ce a fascinat la acest om care a trăit doar 36 de ani, dar care în ultimii 15 s-a făcut adorat și disprețuit, temut și imitat? Ce a fost în stare să facă în scurta sa existență, astfel încât astăzi să i se confere calificativul de personaj fascinant, ciudat și enigmatic?

S-a născut cu căiță (o membrană) pe cap și cu piciorul drept mai scurt decât stângul. De căiță a scăpat mai târziu, i-a fost îndepărtată fără probleme, dar și-o amintea și o considera semn al unui destin blestemat. Piciorul însă l-a chinuit toată viața. În copilărie i-a pricinuit dureri crâncene pentru că naiva lui mamă plătea vraci ca să îi întindă ligamentele și mușchii. Ca să-și mascheze infirmitatea, să nu i se vadă șchiopătarul, mersu-i devenise ca plutit. Iar pentru a-și mai atenua complexul a făcut de tânăr box, echitație, scrimă, înot, vânătoare. Și totuși, handicapul locomotor contrasta teribil cu frumusuțea chipului său, devenită legendară.
Ca nepot al al fratelui tatălui său a moștenit proprietatea Newstead Abbey și la 10 ani a devenit al șaselea baron Byron.
A fost un elev arogant și îndărătnic la școala elementară Harrow. Apoi un student încântător și rebel la Cambridge, acolo unde cu o ușurință uimitoare a scris în 1807 „Ceasuri de răgaz”. Era încă de atunci un om fermecător, seducător, cu o capacitate deosebită de a atrage prieteni devotați și admiratori pasionați. La 21 de ani a fost admis în Camera Lorzilor.
Dar înalta socitate engleză, cu regulile ei multe și rigide, îl încorseta, îl asfixia. Numai în crâșmele londoneze se simțea în largul său. Acolo putea bea și scrie în neștire.
Plin de elanuri încorsetate de mediul ultra conservator și manierat, tânărul George Gordon s-a autoexilat pornind într-o călătorie aventuroasă prin Portugalia, Spania, Malta, Grecia și Albania, reflectată ca experiență de viață în narațiunea versificată „Perelinajul lui Childe Harold”.
Grecia părea că a-i fi fost țara destinată, țara visată, căutată și găsită. A descoperit valorile ei antice, a devenit filoelenist, fervent susținător al luptei de independență purtate atunci de patrioții greci împotriva ocupației turcești. A susținut cauza Greciei toată viața sa, ca aventurier, ca scriitor, ca orator politic.
A revenit în Anglia pentru o periadă scurtă, între 1812 și 1816, la capătul căreia, datorită unei vieți destrăbălate, a trebuit să plece iar prin Europa. Pentru Anglia era celebru ca poet, dar și paria. În acest „exil” a continuat să scrie la „Pelerinaj”, dar a scris și alte poeme care i-au sporit celebritatea.
A devenit din ce în ce mai marcat de sentimente morbide aflând succesiv despre moartea fiicei sale nelegitime, Allegra, de cinci ani, despre moartea unor prieteni și apropiați, între care neprețuitul pentru el Percy Bysshe Shelley, poetul.
Anul 1823 l-a găsit în Grecia luptând alături de greci cu disperarea omului care pierduse tot ce îi era drag, dispus să se  piardă și pe sine. Nu i-a fost dat să moară însă străpuns de arme, în bătălie. După ce a călărit sub o ploaie rece a contractat o febră persistentă. Nu i-a lăsat pe medici să-l tateze luându-i sânge (după metoda vremii): „Bisturiul a ucis mai mulți oameni decât lancea”, i-ar fi spus atunci medicului. „Crezi că mă tem pentru viața mea? De ce să mă plâng de ea? Oare nu am trăit-o din plin?”
În ziua în care se comemora moartea dragei sale fiice Allegra, la 19 aprilie 1824, lordul Byron s-a dus și el la cer. Trupul neînsuflețit a ajun la Londra la 12 iulie a aceluiași an. Pe străzile Capitalei mulțimea privea îndurerată caii negri ca tăciunele, împodobiți cu sumbre pene negre și impunătorul car funerar. Urmau trei trăsuri pline cu prieteni fideli ai răposatului apoi, una după alta, 47 de calești ale celor mai nobile familii din Anglia. Numai că acestea erau goale: înalta societate engleză îl disprețuia pe cel mai venerat poet al Europei la acea vreme. Și avea doar 36 de ani.

Mi-e sufletul întunecat (My soul is dark)

Mi-e sufletul întunecat. Hai, zi-mi
din harpa ta cu-alinătoare strune,
îndeamnă de pe ele spre-nălţimi
un murmur tandru în auz să-mi sune.
Nădejdi de mai rămân, să le adune
din fundurile inimii la loc;
vreo lacrimă stingheră de rămâne,
curgând să-mi stingă al durerii foc.
Dar cântecul să-l faci intens, adânc,
şi nu întâi să-mi zici de veselie:
căci musai, barde, mi-e acum să plâng,
ori inima-mi s-o rumpe în vecie.
Hrănită ziua numai cu jelie,
tovarăş noaptea dorul greu i-a fost:
de-acu sfârşitul poate doar să-l ştie,
ori poate-n cânt să afle adăpost.

4 comentarii:

  1. Viața lui Byron începe și altfel, este vorba de-o viață trăită intens, este vorba de prima sa vizită la Athina (Athena) unde se îndrăgostește subit de fiica gazdei, de Elena Macri (vrea să o cumpere cu 500 de lire sterline), datorită acestei muze foarte tinere, scrie Fecioara din Athina, de aici toate muzele încep să-l placă! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Într-adevăr, viața sentimentală tumultoasă a lui Byron, asupra căreia noi nu am insistat, este în sine o poveste fascinantă :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Am completat sentimental doar, fără nici o intenție. Am fost la Messolonghi într-o prea călduroasă zi de vară, undeva lângă zidul vechii cetăți este locul unde inima lui Byron este îngropată, inima lui, Grecia lui.

    RăspundețiȘtergere
  4. Suntem încântați și onorați pentru intervenție, mai ales pentru că vine să evidențieze o dimensiune a existenței lui Byron căreia, cum am mai spus, textul nostru nu i-a acordat atenția cuvenită.

    RăspundețiȘtergere

Clic pe avatar!

Album: Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 17 items (1969 items total)
Views: 2211

Album: Northern Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (1316 items total)
Views: 1851

Album: Mannerism

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (951 items total)
Views: 1364

Album: Baroque

Date: 09.10.2009
Size: 46 items (3251 items total)
Views: 2418

Album: Rococo

Date: 11.10.2009
Size: 12 items (1401 items total)
Views: 1354

Album: Neoclassicism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (1173 items total)
Views: 2189

Album: Romanticism

Date: 11.10.2009
Size: 42 items (2788 items total)
Views: 1991

Album: Hudson River School

Date: 11.10.2009
Size: 21 items (2137 items total)
Views: 1563

Album: Academic Art

Date: 11.10.2009
Size: 72 items (2409 items total)
Views: 2914

Album: Pre-Raphaelite Brotherhood

Date: 09.10.2009
Size: 17 items (949 items total)
Views: 1752

Album: Victorian Classicism

Date: 09.10.2009
Size: 18 items (1135 items total)
Views: 1637

Album: Orientalism

Date: 09.10.2009
Size: 21 items (622 items total)
Views: 1749

Album: Realism

Date: 11.10.2009
Size: 84 items (5353 items total)
Views: 2107

Album: Barbizon School

Date: 09.10.2009
Size: 11 items (868 items total)
Views: 1370

Album: Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 80 items (9945 items total)
Views: 3024

Album: Post-Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (3320 items total)
Views: 2250

Album: Symbolism

Date: 11.10.2009
Size: 10 items (1002 items total)
Views: 1799

Album: Aestheticism

Date: 09.10.2009
Size: 3 items (320 items total)
Views: 1411

Album: Tonalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (454 items total)
Views: 2031

Album: Western Art

Date: 09.10.2009
Size: 10 items (728 items total)
Views: 1203

Album: Naturalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (876 items total)
Views: 1456

Album: Ashcan School

Date: 09.10.2009
Size: 5 items (611 items total)
Views: 750

Album: Expressionism

Date: 11.10.2009
Size: 13 items (2689 items total)
Views: 1080

Album: Art Nouveau

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (2365 items total)
Views: 1211

Album: Fauvism

Date: 06.12.2009
Size: 3 items (218 items total)
Views: 505

Album: Cubism

Date: 17.12.2009
Size: 6 items (1018 items total)
Views: 458

Album: Futurism

Date: 28.01.2010
Size: 1 item (164 items total)
Views: 248

Album: Abstract Art

Date: 29.01.2010
Size: 1 item (159 items total)
Views: 260

Album: Surrealism

Date: 02.02.2010
Size: 1 item (228 items total)
Views: 119

Album: Abstract Expressionism

Date: 04.01.2010
Size: 2 items (138 items total)
Views: 471

Va multumesc pentru vizita!