31 oct. 2013

Frumusețea lui Komachi de Valeriu Gherghel





Am recitit, în prima zi din an, o piesa No a lui Yukio Mishima. Piesa, care e un text foarte scurt, se numește Sotoba Komachi. O rezum aici pentru cei care nu au citit-o încă, fără a intra însă în amănunte. Poate vor voi s-o verifice, cu acest prilej, și nu vreau să le stric plăcerea. Despre ce este vorba?

Iată, foarte pe scurt, așadar, desfășurarea ei. Într-un parc, se întâlnesc, ca din întâmplare, la lăsarea serii, o bătrâna (al cărei nume e, desigur, Komachi) și un poet. Cei doi intră în vorbă. Poetul reproșează bătrânei (care are aproape 100 de ani) că nu înțelege mistica nopții, fericirea celor care stau îmbrățișați pe băncile din jur, solitudinea exclusivă a amanților. Komachi are sufletul prea uscat și nu mai pricepe candoarea lumii.

Batrâna pare a nu da nici o atenție acestor reproșuri. Abia când poetul o întreabă ce a făcut și dacă a fost iubită cândva, bătrâna îi povestește o întâlnire, a ei, de altădată. Pe nebăgate de seamă, are loc o coborâre în spațiul inextricabil al iluziei. Ficțiunea se deschide brusc într-o alta ficțiune.

Prezentul iluziei, mult mai pregnant, se insinuează, pe nesimțite, în iluzia prezentului. Este, și de această dată, seara. Femeia se află alături de iubitul ei, capitanul Fukakusa, la un bal, într-o clădire somptuoasă, sub policandre de lumini. Când bărbatul vrea să-i spună că e frumoasă, femeia, care e tânară de asta dată, îi interzice complimentul, avertizându-l că, dacă va face altfel, va muri. Și că se vor vedea abia peste o sută de ani. Întâlnirea se va repeta aproape întocmai: vor fi din nou împreună, barbatul îi va repeta că e frumoasă, deși ea va fi atunci bătrâna și cu trupul veșted. Și, drept consecință, va muri.

Pe măsură ce Komachi rememorează scena de bal, poetul retrăiește acea noapte, coboară în ficțiunea secundă, ca într-un labirint, și vrea să-i declare batrânei că e, în realitate, o femeie de o nespusă frumusețe. În pofida evidenței, el chiar o vede aievea, de o frumusețe nebănuita. Komachi îi repetă și poetului că va muri. Și că se vor întâlni abia peste o altă sută de ani. Dar poetul riscă orice și spune adevărul.

La sfârșitul piesei, bătrâna e singură. Previziunea ei s-a împlinit.

Piesa lui Mishima mi s-a părut mereu, la fiecare lectură, o enigmă desăvârșită. La urma urmei, povestea lui nici nu are o soluție interpretativă. Ambiguitatea piesei se păstrează, după fiecare lectură, intactă. Nici una nu-i poate anula taina. În ciuda eforturilor mele, enigma persistă. I-am propus de-a lungul vremii o mulțime de explicații. Nici una nu m-a adus mai aproape de adevăr (dacă există un adevăr).

Poate că Yukio Mishima a vrut să spună că există dintotdeauna, în lume, o singură femeie și un singur bărbat. Și că pentru acest bărbat femeia iubită va rămâne mereu la fel de frumoasă, în pofida timpului, a morții și a evidenței. Că există, de fapt, o singură iubire. Și că de la început, pe scena lumii se joacă mereu, sub alte măști, aceeași piesa No: cineva constată frumusețea iubitei, sesizează un înțeles peren, încearcă să-l formuleze și moare. Un avatar al său va proceda la fel. Dar de ce iubirea, frumusețea și moartea stau mereu împreună, nimeni nu poate spune… Deși are sânul moale, pielea flască, fața adânc ridată, femeia iubită continuă să fie frumoasă, ea e veșnic frumoasă.

Fiind o consecință inevitabilă a iubirii, frumusețea durează, bineînțeles, cât iubirea. Prin urmare, iluzia e întotdeauna mai puternică decât evidența, fiindcă evidența înseamnă numai ceea ce se vede; iar ceea ce se vede nu epuizează nici universul și nici adevărul. Dar și acest înțeles mi se pare precar. Ca atare, îmi propun sa recitesc piesa lui Mishima peste o sută de ani. Sunt sigur ca o voi găsi la fel de frumoasă, chiar dacă semnificația de atunci va fi cu siguranță alta decât semnificația pe care i-am găsit-o acum.

O ultimă observație. Ca și problema de matematică, o parabolă deține, de obicei, o unică soluție: semnificația. Firește, căile de a accede la solutie sunt multiple. Cea mai firească e și cea mai simplă. Dar la capătul căutării, cu oarece efort, soluția poate fi gasită. Problema provine dintr-o complicație deliberată a datelor inițiale. Cu puțină ingeniozitate, oricine o poate rezolva. Remarc însă că piesa lui Mishima nu intra nicidecum în definiția parabolei. Fiindcă nu are nici o soluție (sau are o infinitate de semnificații), piesa lui nu este, propriu-zis, o parabolă. În asta constă diferența. Odată descifrată, parabola își pierde misterul. Problema nu mai prezintă nici un interes.

Enigma propusă de Mishima, în textul său, rămâne însa, pentru oricare cititor, neștirbită, precum frumusețea misterioasă a batrânei Komachi. Adevărul nu pretinde să străbați o cale anume pâna la el. Intuiția sa e întotdeauna directă și imediată.

P.S. Am spus că în parc poetul se întâlnește în mod aproape întâmplător cu bătrâna. Oricine poate observa, chiar din articolul meu, că m-am înșelat. În piesa lui Mishima, nu există hazard. Și nu am spus foarte limpede că, la sfârșitul declarației lui, poetul moare.

Valeriu Gherghel



N. A. Imaginea reproduce tabloul lui Remedios Varo Uranga (1908-1963) Chirurgie estetică.


 (241x35, 2Kb)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Clic pe avatar!

Album: Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 17 items (1969 items total)
Views: 2211

Album: Northern Renaissance

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (1316 items total)
Views: 1851

Album: Mannerism

Date: 11.10.2009
Size: 11 items (951 items total)
Views: 1364

Album: Baroque

Date: 09.10.2009
Size: 46 items (3251 items total)
Views: 2418

Album: Rococo

Date: 11.10.2009
Size: 12 items (1401 items total)
Views: 1354

Album: Neoclassicism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (1173 items total)
Views: 2189

Album: Romanticism

Date: 11.10.2009
Size: 42 items (2788 items total)
Views: 1991

Album: Hudson River School

Date: 11.10.2009
Size: 21 items (2137 items total)
Views: 1563

Album: Academic Art

Date: 11.10.2009
Size: 72 items (2409 items total)
Views: 2914

Album: Pre-Raphaelite Brotherhood

Date: 09.10.2009
Size: 17 items (949 items total)
Views: 1752

Album: Victorian Classicism

Date: 09.10.2009
Size: 18 items (1135 items total)
Views: 1637

Album: Orientalism

Date: 09.10.2009
Size: 21 items (622 items total)
Views: 1749

Album: Realism

Date: 11.10.2009
Size: 84 items (5353 items total)
Views: 2107

Album: Barbizon School

Date: 09.10.2009
Size: 11 items (868 items total)
Views: 1370

Album: Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 80 items (9945 items total)
Views: 3024

Album: Post-Impressionism

Date: 11.10.2009
Size: 20 items (3320 items total)
Views: 2250

Album: Symbolism

Date: 11.10.2009
Size: 10 items (1002 items total)
Views: 1799

Album: Aestheticism

Date: 09.10.2009
Size: 3 items (320 items total)
Views: 1411

Album: Tonalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (454 items total)
Views: 2031

Album: Western Art

Date: 09.10.2009
Size: 10 items (728 items total)
Views: 1203

Album: Naturalism

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (876 items total)
Views: 1456

Album: Ashcan School

Date: 09.10.2009
Size: 5 items (611 items total)
Views: 750

Album: Expressionism

Date: 11.10.2009
Size: 13 items (2689 items total)
Views: 1080

Album: Art Nouveau

Date: 09.10.2009
Size: 12 items (2365 items total)
Views: 1211

Album: Fauvism

Date: 06.12.2009
Size: 3 items (218 items total)
Views: 505

Album: Cubism

Date: 17.12.2009
Size: 6 items (1018 items total)
Views: 458

Album: Futurism

Date: 28.01.2010
Size: 1 item (164 items total)
Views: 248

Album: Abstract Art

Date: 29.01.2010
Size: 1 item (159 items total)
Views: 260

Album: Surrealism

Date: 02.02.2010
Size: 1 item (228 items total)
Views: 119

Album: Abstract Expressionism

Date: 04.01.2010
Size: 2 items (138 items total)
Views: 471

Va multumesc pentru vizita!