Boeme
Un pictor braşovean, de origine sas, a preferat să se mute în Germania, cu toate că avea deja o carieră în România şi – spun unii – o avere destul de mare. În urma lui Friedrich von Bömches au rămas doar câteva tablouri, iar unul dintre ele, Toledo, poate fi văzut la Muzeul de Artă din Braşov.
Născut la Braşov, în 1916, Friedrich von Bömches a învăţat întâi meseria de armurier de la tatăl său, iar apoi, între anii 1936 şi 1941, a luat lecţii de pictură de la trei artişti braşoveni: Fritz Kimm, Hans Eder şi Johann Mattis-Teutsch. N-a reuşit să se bucure prea mult de statutul de artist, pentru că în 1941, a fost trimis pe Frontul de Est, în calitate de sergent al armatei române, pe direcţia Stalingrad... Aflat pe front, între 1942 şi 1943, Friedrich von Bömches a început să fotografieze dramele din jurul lui şi avea material destul: deportările, prizonierii, copiii flămânzi, chefurile, dar şi parastasele colegilor săi de arme au fost pentru o bună parte din timp singura preocupare a lui von Bömches. S-a întors apoi în România, însă, la scurt timp, în 1945, Friedrich von Bömches ajunge să fie deportat, pentru cinci ani, într-un lagăr de muncă din Ucraina. În urma celor zece ani de război combinaţi cu munca silnică din lagăr, stilul său se schimbă şi o mare parte dintre lucrările lui se inspiră din tragedia existenţei umane: moartea, foamea sau persecuţia. Tot în perioada prizonieratului său, pentru că nu mai avea voie să mai fotografieze, artistul a devenit expert în tehnica schiţei rapide, iar miile de schiţe făcute în acest stil, aproape instantaneu, dar cu o forţă de expresie uriaşă, l-au determinat pe criticul german de artă Peter Ludwig să-l numească „cel mai mare portretist al zilelor noastre“. O altă caracterizare a artistului vine din partea filozofului Walter Biemel, care crede că în evoluţia artistică a lui von Bömches există două etape: una de extravertire şi una vizionară.
La 34 de ani, întors din lagăr, Friedrich von Bömches devine membru al Uniunii Artiştilor Plastici şi, timp de 20 de ani, are expoziţii numeroase în ţară şi în străinătate. Deşi, prin anii 1970, primeşte o decoraţie Ordinul Meritul Cultural cl. IV, aceasta este o slabă mângâiere pentru artist (pe bună dreptate, din cauza uşurinţei cu care era oferită şi a unei valori mai degrabă simbolice), care decide că e mai bine să plece şi să rămână definitiv în Germania. Şi astfel, în 1978, îşi începe o altă viaţă la Wiehl, un orăşel la 30 km de Köln.
În Germania, a realizat o sumedenie de portrete ale unor personalităţi politice şi culturale ale vremurilor: Berthold Beitz, Martin Heidegger, Lore Lorentz, Peter Ludwig, Herbert Quandt etc. Răsplata nu întârzie să apară şi, în 1987, primeşte o a doua medalie, de data aceasta germană: ordinul Crucea de Merit cl. I, iar apoi, în 2002, medalia Schwarzenberger Hochzeitstaler din aur.
Pitz, „der Maler – zugravul“, cum îi plăcea lui însuşi să-şi spună, a murit la începutul acestei veri, la vârsta de 93 de ani, în Germania, la Wiehl. Operele sale sunt expuse în Muzeul Suermondt din Aachen (Germania), în Schlossmuseum din Homburg (Germania), Muzeul Transilvănean din Schloss Horneck în Gundelsheim (Germania) şi în Muzeul Cantonal din Ohio (SUA).
Lăsate în România
Când a plecat în Germania, Friedrich von Bömches a lăsat în România 20.000 de picturi şi desene, o colecţie de arme şi trofee de vânătoare şi o casă plină de antichităţi – practic, o viaţă întreagă. Nu se ştie, însă, ce s-a întâmplat cu toate acestea.
Reportaj de Dora Constantininovici




Picturi şi desene (selecţie a lucrărilor tarzii)
Spune-mi unde sunt florile 1990
Ferryman (Fährmann Der) , la mijlocul anilor 1990
Guest jenante (Der unangenehme Gast) , la mijlocul anilor 1990
Terminus (Endstation) , la mijlocul anilor 1990
Nu exista cale de intoarcere (Es gibt kein zurück) , la mijlocul anilor 1990
Calea Endless (Der Weg unendliche) , la mijlocul anilor 1990
Pietà , la mijlocul anilor 1990
Răstignirea (Kreuzigung) , la mijlocul anilor 1990
Cortegiul funerar România (Trauerzug in Rumänien) , la mijlocul anilor 1990
Oamenii Left Behind (Die Zurückgelassenen) , carbune, 1994
Nursing Home (Altenheim) , 1995
În spatele sârmă ghimpată (Hinter Stacheldraht) , mixed media, 1999
Excursie in the Dark (ins Fahrt Ungewisse) (Trilogy: Zi / Noapte / Deschide usa) , mixed media, 2001
Expoziţii în Germania (selecţie)
1966 / 1974: Aachen , Suermondt-Ludwig-Museum
1985: Bonn - Bad Godesberg (Muffendorf), Altes Kelterhaus
1998: Tara Barsei - Artist's Land , Dinkelsbühl , parohia Sf. Paul casa
2001: Hommage à Friedrich von Bömches , Wiehl , lobby de banca de economii
2002: Way la Stalingrad (fotografii), Berlin , Institutul Român de Cultură / Alungarea , Nümbrecht , Homburg castel
2005: Imagini din Gulag , Ulm , Donauschwäbisches Zentralmuseum / Lost Ani , Stolberg-Vicht , Europäischer Kunsthof
2007: Gundelsheim, Baden-Württemberg , Muzeului Ardelean la Castelul Horneck
Expozitia Durable la Gummersbach , Kreishaus

Omagii
Friedrich von Bömches primit mai multe premii pentru munca vieţii sale:
Din România ( Meritul Cultural )
În Ohio , Statele Unite ale Americii
În Germania (1987: Crucea Federală de Merit , 2002: Hochzeitstaler Schwarzenberger în aur )




.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu