Încă din adolescenţă a dovedit o pasiune pentru jazz, strângând toate informaţiile posibile despre reprezentanţii acestui gen şi ascultând melodii pe unde putea. Cornel Chiriac a scris articole de presă precum şi texte pentru coperţile discurilor de vinil din colecţia „Jazz - Electrecord” (volumele 4, 5, 6 şi 7). În 1965 va publica în revista Secolul XX un studiu despre jazz, iar un an mai târziu se va ocupa de prefaţa cărţii „Viata mea la New Orleans” a lui Louis Armstrong. Mare iubitor al acestui gen, membru fondator al „Federaţiei europene de jazz”, Chiriac va copia discuri întregi pe benzi şi le va aranja în arhiva Radiodifuziunii.
Tot Chiriac este cel care se va implica, în 1969, în organizarea şi mediatizarea primului festival naţional de jazz din ţară, cel de la Ploieşti. De asemenea, a aranjat ca reprezentaţiile din timpul acestuia să fie înregistrate. A debutat la Radio în 1963, cu emisiunea „Jazz de ieri şi de azi”, devenită ulterior „Jazz magazin”.
Descoperind gustul pentru rock, începând din 10 iulie 1967 Cornel Chiriac a realizat la Radio România cea mai populară emisiune de muzică de atunci, intitulată „Metronom”. În colaborare cu Geo Limbăşanu, prezenta ascultătorilor informaţii la zi din sfera genurilor pop, rock sau jazz. Au fost difuzate melodii ale unor formaţii ori interpreţi precum Beatles, Cream, Jimi Hendrix, Bob Dylan sau Joan Baez. Uneori se întâmpla ca anumite albume să fie prezentate publicului la doar două-trei zile de la apariţia lor în Statele Unite.
Ca producător, a sprijinit în special formaţiile Phoenix (Timişoara) şi Sideral (Bucureşti). A realizat importante înregistrări cu primii în studioul Radio (1968-1969) şi i-a promovat în diferite ocazii. În 1969 a întreprins demersuri pentru a-i aduce la Festivalul de la Braşov, reuşind să îi includă în program. Ca o coincidenţă, Cliff Richard urma să susţină şi el un concert, fiind cel care în urmă cu opt ani jucase în „Tinerii”, film care a stat la baza multor formaţii rock româneşti.
Peste câteva zile a reuşit să treacă graniţa în Austria cu ajutorul unei invitaţii falsificate (primită în timpul festivalului braşovean şi având drept destinaţie iniţială Polonia). A fost cazat într-un lagăr de refugiaţi, unde a fost descoperit de Noël Bernard, director al departamentului românesc al postului Radio Europa Liberă.
A reluat „Metronom”-ul, „Jazz magazin” şi a inaugurat o a treia emisiune, „Jazz à la quarte”. A avut, până la moartea sa, o activitate bogată în domeniul muzicii, realizând printre altele şi o traducere în limba română a operei-rock „Jesus Christ Superstar” (Andrew Lloyd Webber/Tim Rice).
La 4 martie 1975, în apropierea miezului nopţii, Cornel Chiriac este înjunghiat lângă maşina sa, într-o parcare din München. O oră mai târziu este găsit de o studentă care se întorcea acasă. Corpul lui Conel Chiriac a fost incinerat la München iar mama lui a adus cenuşa în ţară. Este îngropat în cimitirul Reînvierea din Bucureşti.
Dacă aveţi drum prin Bucureşti, treceţi şi pe la cimitirul Reînvierea (de la Lizeanu) şi-l veţi găsi la poziţia E17
Cornel Chiriac - Evocari (partea 1)
L-am vazut pe Cornel Chiriac la festivalul de jazz din '69 de la Ploiesti, intr-o sala a "Palatului culturii"...cu ochii "larg inchisi", copii fiind, gustam un pic de occidet...
RăspundețiȘtergerePrima emisiune radio am realizat-o in '75 la statia de amplificare a caminului facultatii de Hidrotehnica de pe str. Matei Basarab, si s-a numit "Hidronom". Nu a mai fost si o a doua...am avt in schimb prima "Mustrare scrisa"
si vot de blam de la A.S.C.
Andrei Voiculescu (tot Europa Libera) a gasit in '78 printre benzile lui Chiriac, niste inregistrari cu Moni Bordeianu (chitara) si Cornel Chiriac (tobe,bongo, etc)...le-a difuzat si am reusit sa le inregistrez (asa cum se putea de la radio)...cred ca le mai am si acum..nu mai am in schimb magnetofonul...
este inca foarte iubit...
RăspundețiȘtergere