Victor Brauner (n. 15 iunie 1903, Piatra Neamţ - d. 12 martie 1966, Paris) a fost un pictor şi poet suprarealist evreu, originar din România.
Victor Brauner a fost fiu al unui fabricant de cherestea din Piatra Neamţ şi frate al folcloristului Harry Brauner, respectiv cumnat (târziu) al folcloristei şi artistei plastice Lena Constante.
La Paris
În 1930 se instalează la Paris, unde îl întâlneşte pe Brâncuşi, care-l iniţiază în arta fotografică. Tot în această perioadă se împrieteneşte cu poetul român Benjamin Fondane şi îl întâlneşte pe Yves Tanguy, care-l va introduce mai târziu în cercul suprarealiştilor. Locuieşte pe strada Moulin Vert, în acelaşi imobil cu Giacometti şi Tanguy. În acest an pictează "Autoportretul cu ochiul scos", temă premonitorie.
În 1933 are loc prima expoziţie personală la Paris, la "Gallerie Pierre", prezentată de André Breton. Sunt expuse o serie de tablouri în care tema ochiului e mereu prezentă: "Puterea de concentrare a domnului K" şi "Straniul caz al domnului K" sunt tablouri pe care André Breton le compară cu piesa "Ubu Roi" a lui Alfred Jarry, "o imensă satiră caricaturală a burgheziei."
Victor Brauner participă la toate expoziţiile suprarealiste.
În România
În 1935 revine în ţară, la Bucureşti. Se încadrează aici în rândurile Partidului Comunist din România pentru scurtă vreme şi fără o înregimentare expresă. La 7 aprilie 1935 are loc vernisajul unei expoziţii personale, în sala Mozart. Despre aceasta, Saşa Pană, în romanul autobiografic "Născut în 02" scrie: "7 aprilie 1935... Expoziţie de factură suprearealistă".
Catalogul prezintă 16 picturi cu un vers, cu o imagine suprararealistă, delicioase prin insolitul lor, poate creaţii ale unui dicteu automat şi, precis, fără nici o referire la pânza respectivă. Sunt redactate în franceză. Savoarea lor se păstrează şi în româneasca lor transpunere. Expoziţia a prilejuit apariţia în ziare şi reviste a numeroase, interesante articole critice şi luări de atitudine cu privire la suprarealismul în arte şi literatură.
Alte aprecieri despre participările lui Brauner la expoziţii suprarealiste: "Acest curent cu toata aparenţa sa de formulă absurdă... este un punct de tranziţie spre arta care vine." (D. Trost, în "Rampa" din 14 aprilie 1935). În "Cuvântul Liber" din 20 aprilie 1935, în articolul "Expoziţia lui Victor Brauner", Miron Radu Paraschivescu scria: "Faţă - de exemplu - de ceea ce putem vedea în sălile de expoziţie vecină lui Victor Brauner, pictura acestuia însemnează integrare, atitudine care, în măsura artisticului, este socială, fiindcă V. Brauner ia atitudine prin însăşi factura şi ideologia plasticii lui."
În ziua de 27 aprilie, creează ilustraţiile pentru culegerea de poeme a poetului Gellu Naum "Drumeţul incendiar" şi "Libertatea de a dormi pe frunte".
În România
Alte aprecieri despre participările lui Brauner la expoziţii suprarealiste: Acest curent cu toata aparenţa sa de formulă absurdă... este un punct de tranziţie spre arta care vine. (D. Trost, în "Rampa" din 14 aprilie 1935). În "Cuvântul Liber" din 20 aprilie 1935, în articolul "Expoziţia lui Victor Brauner", Miron Radu Paraschivescu scria: "Faţă - de exemplu - de ceea ce putem vedea în sălile de expoziţie vecină lui Victor Brauner, pictura acestuia însemnează integrare, atitudine care, în măsura artisticului este socială. Fiindcă V. Brauner ia atitudine prin însăşi factura şi ideologia plasticii lui."
.În ziua de 27 aprilie, creează ilustraţiile pentru culegerea de poeme a poetului Gellu Naum "Drumeţul incendiar" şi "Libertatea de a dormi pe frunte".
Carnetele pictorului cu însemnări personale, pe care acesta le-a dat lui Max Pol Fouchet, conţin în parte "cheia" creaţiei sale: "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştei mele...".
Izvoarele nelinistii sale s-au dovedit premonitorii… In 1931, Victor Brauner a pictat Autoportret cu un ochi ranit (era anul in care el a participat la Salonul III al “Surindependentilor”).. La 28 august 1938, Brauner isi pierde ochiul stang intr-o disputa violenta care a avut loc intre Dominquez si Esteban Frances. Incercand sa il apere pe Esteban, Victor Brauner a fost lovit cu un pahar aruncat la Dominquez: sumbra premonitie sugerata de Autoportretul din 1931 s-a adeverit.
Aceasta intamplare, ilustrata de Ernesto Sabato in romanul „Despre eroi si morminte” ma ingrozeste de fiecare data cand mi-o amintesc. Braner a fost un pictor cerebral, lucrarile sale ascund fabule ispirate din mituri vechi sau din contiinta contemporanilor sai. Ascunde in panze o naratiune puternica ilustrata cu umor negru, rafinat. O parte din mine nu crede in suprarealitate sau premonitii. S-ar punea spune ca intamplarea lui Brauner a fost o coincidenta, nu o premonitie. O incursiune atenta in imaginarul oprelor lui Brauner, aduce insa, in prim-plan, (in lucrarile anterioare accidentului) un laitmotiv obsesiv pentru ochi. Mutilari reprezentate in viziuni surarealiste, ilustrate virtuoz intr-un colorit strident si contraste violente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu